Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Jag har en Calix kupévärmare (fast det står volvo på den), och har ju bara en trådbygel som stöd, så den tippar ju hela tiden när man kör. :twisted:

Bild

Nu har jag oxå en barnstol fram i bilen, så nu är det hög tid att fixa in värmaren i baksätet på nått vis, nån som har tips och/eller ideér hur och vart man skall montera fast den?

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Du skriver baksätet men vart tänkte du, fram eller bak i bilen?
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Du skriver baksätet men vart tänkte du, fram eller bak i bilen?
Tänkte bak, då barnstolen hindrar allt luftflöde är de tju ingen höjdare alls att ha den på passagerarsidan fram, och jag är helless på att måste dra tillbaka tolen och resa upp värmaren varje gång den skall användas.

Så min tanke var bak alltså bak på golvet i baksätet, platsen bakom barnstolen används ju "aldrig".

Och lat som man är frågar jag utan att själv testa nått :roll: , kanske gå ratt vingla in trådbygeln udner gummimattan i baksätet, och på så vis få fanstyget att stå upp.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Vore det inte idé att montera den i bagage utrymmet längst bak?
Det är ju ändå där fram som bilen blir snabbast varm när du kör.
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Vore det inte idé att montera den i bagage utrymmet längst bak?
Jo jag har funderat på det oxå, men som sagt, inte kollat nå djupare på vart den passar bäst på enklast sätt.
Utan hoppades på att nån hade sin nån annanstans än på golvet vid framstolen, så man kunde planka rakt av.

/L
Användarvisningsbild
av hozz
kanske gå ratt vingla in trådbygeln udner gummimattan
Japp,så har jag gjort och det står stadig. Går ju att använda sig av fästet för väggen också,men jag vill inte göra extra hål för detta.
Vore det inte idé att montera den i bagage utrymmet längst bak?
Är det inte is på framrutan/sidorutor fram man vill bli av med i första hand när man använder kupefläkt, i andra hand varmt för övrigt?
Användarvisningsbild
av frilins
Visst är det men det blir varmt i hela bilen och torkar säkert vindrutan lika bra som när den står på golvet, tror du inte.
Användarvisningsbild
av hozz
Visst är det men det blir varmt i hela bilen och torkar säkert vindrutan lika bra som när den står på golvet, tror du inte.
Nix....luftflödet hindras av ryggstödet och dör ut lagom vid ratten, värmen stiger mycket sakta mot rutorna,bättre med värme som kommer underifrån direkt mot vindruta som i sin tur är välvd och sprider luftströmmen vidare till sidorutor.....prova gärna vid -5°C eller -10°C och relativt hög luftfuktighet (isbark på rutorna) som det är i södra/mellersta Sverige .Luftflödet så nära framrutan är effektivast. Ett alternativ är att lägga fläkten på mittarmstödet riktad mot framruta,nackdelen är att man måste plocka bort fläkten vid körning alt. skruva den där eller en snickra en konsol.
Tror inte....vet.
Användarvisningsbild
av frilins
Vet... :D
Inte visste jag att du provat hur en kupévärmare längst bak i en V70 fungerar!??

Nu menade inte jag att du skulle stoppa den i ditt bagage hozz (i en S60) utan i en V70, dessutom så är där en fläkt i värmaren som sätter fart på luften i hela utrymmet.

Har själv erfarenheten av att använt kupévärmare men husbil (som är en större yta) och då ställt den längst fram men sovit längst bak, har blivit tvungen att stänga av den mitt i natten för där har varit alldeles för varmt.
Ute luften har då varit kring noll, så jag hade provat, Loner, innan jag bestämt sagt att det inte går.
Enkelt test, en förlängningskabel och en kall morgon.
Det kanske inte fungerar men då har du ialla fall provat.
Vore väl skönt att slippa den vid fötterna, trångt nog!
av Teemu
har sett kupévärmare monterat stående precis bakom armstödet. (Vid "kardantunneln" på baksätesgolvet) Fast det begränsar iofs fot utrymmet om man behöver ha den mittre platsen bak...
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]