Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kilo
Kroken är du också miljövän eller släkt med Anders Borg?
Jag får inte ihop det, en KOLDIOXID-baserad fordonsskatt gör att en diesel har mer i skatt än en bensinare som släpper ut MER koldioxid.
Förklara det, på min låga nivå eller på din Da vinci nvå.

All makt åt Anders Borg, vår befriare! MY ASS

KILO
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad menar du kroken?

När jag köpte min D5a pratade politikerna om att sätta SAMMA fordons-skatt för bensin och diesel (baserat på koldioxidutsläpp) under förutsättning att dieselbilen hade partikelfilter och därigenom var i stort sett lika mijövänlig som bensinaren. Vad hände ???

Jo man HÖJDE skatten på dieselbränsle vid pumpen i förhållande till bensin. Fordons-skatten sänkte man inte alls, varför jo diesel är ju så snål och släpper ut så lite koldioxid att dieselbilen skulle gynnas allt för mycket på bekostnad av bensinbilarna.

Regeringen såg det alltså som ett problem att folk körde med bilar som släpte ut för lite koldioxid och däremd skulle betala för lite skatt.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag kollade för skoj skull idag vad en V50 årsmodell 2009 skulle få för fordonsskatt med D5 eller T5. Båda har manuell låda.
D5 uppfyller ju nu Euro5 vilket borde ge lägre fordonsskatt men inte enl dem på vägverket.

D5 4252kr/år
T5 1980kr/år

Koldioxid.
D5 166 gram/km
T5 208 gram/km

D5 an släpper ut mindre koldioxid än en 1.8F som har tankats med bensin.
1.8F 177 gram / km
Körs !.8F på etanol blir utsläppet ca 40gram / km
Användarvisningsbild
av consensus
Typiskt Sverige där politikerna bestämmer vad som är bra och dåligt. Medborgarna själva är vingklippta till tusen.

Apropå Volvo diesel med dubbelturbo... Vad sjutton blir förbrukningen på den? 1.5L diesel per mil? Det känns som en återvändsgränd om det fortsätter i den här riktningen.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Är det inte möjligen så att man har en som går igång lätt på låga varv och sedan en som kickar in på de lite högre?
Allt för att få så hög effekt som möjlöigt under hela varvregistret.

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]

Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]