Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av K.Björkman
Hej! Jag har en volvo 940 -93 med en B230ft i, och jag undrar hur man ställer upp tomgången på denna då den endast ligger på ungefär 300varv och har en tendens att lägga av när den är kall pga för lågt varv..

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Jocke S.
K.Björkman skrev:Hej! Jag har en volvo 940 -93 med en B230ft i, och jag undrar hur man ställer upp tomgången på denna då den endast ligger på ungefär 300varv och har en tendens att lägga av när den är kall pga för lågt varv..

MVH Kristofer
Din tomgång är inte justerbar!
Jag skulle börja börja med att ta bort och rengöra spjällhuset. När spjället precis börjar öppna, skall en brytare klicka till.
Ta även bort och rengör tomgångsventilen.
av Mijni
K.Björkman skrev:Hej! Jag har en volvo 940 -93 med en B230ft i, och jag undrar hur man ställer upp tomgången på denna då den endast ligger på ungefär 300varv och har en tendens att lägga av när den är kall pga för lågt varv..

MVH Kristofer

Som andra säger i tråden hade jag gjort rent både spjäll och tomgångsventilen då dom brukar va skitta och danna.
Kolla även orginaldumpens packningar. Dom har en tendens att gå ^^

Hehe, men i övrigt låter det som du har nån trasig packning någonstans, packningen till insuget ? :)
av 940 Turbo
aa någon packing kan det säkert vara som gått gå lös med startgasen också de brukar funka bra :)
av K.Björkman
Hej igen! Tack för svaren! Några fler frågor bara, vart sitter tomgångsventilen? Och när man plockar bort spjällhuset, ska man bara ta isär det som går och smörja upp eller?
( inte så hemma på detta som kanske märks....)
av Mijni
K.Björkman skrev:Hej igen! Tack för svaren! Några fler frågor bara, vart sitter tomgångsventilen? Och när man plockar bort spjällhuset, ska man bara ta isär det som går och smörja upp eller?
( inte så hemma på detta som kanske märks....)

Tomgångsventilen sitter under insuget.
Den sitter med en kontakt och 2 slangar

Hoppas du hittar den =)
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]