Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Styrenheten ger felkoden 2-3-2 efter ett tags körning. Miljölampan tänds inte men lyser med tändning på och lyser om man kopplar ur lambdans signal.
Om motorn körts varm och sedan stängts av, för att en stund senare (innan motorn blivit kall) starta igen...händer det ofta att tomgången ligger runt ca 1500 rpm. Räcker att vrida av tändningen och starta om motorn så lägger sig tomgången på ca 750 rpm igen.
*Inga läckor vid insug/avgas.
*1,38 volt mellan 2 & 3 på LMM med tändning på.
*Tempgivaren utbytt.
*Bränslets systemtryck = 3,1 bar
*Nytt bränslefilter.
*Ny tankarmatur.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mätte LMM mellan klämma 3 och jord (spjällhus).
Tändning på = 1,42 volt.
Tomgång (ca 750 rpm) = 2,48 volt.
av Perris
Har haft samma problem. Rengjorde Egr-ventilen och problemet var löst. Eftersom det inte är så svårt eller tidsödande kan det kanske vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Perris skrev:Har haft samma problem. Rengjorde Egr-ventilen och problemet var löst. Eftersom det inte är så svårt eller tidsödande kan det kanske vara värt ett försök.
Tack för tipset! Men EGR finns inte på B230FB. Det måste ha varit en B230FD du har/hade!? :-)-)
av Perris
Du har så rätt..... :oops: jag gjorde rent tomgångsmotorn....
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Perris skrev:Du har så rätt..... :oops: jag gjorde rent tomgångsmotorn....
Det missade jag att skriva...
Tomgångsventilen och spjällhuset är rengjort!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jocke S. skrev:Mätte LMM mellan klämma 3 och jord (spjällhus).
Tändning på = 1,42 volt.
Tomgång (ca 750 rpm) = 2,48 volt.
Efter denna mätning av LMM, har jag inte fått tillbaka felkoden... Antingen var det glapp i kontakten, eller vart det för att jag skrev in problemet här i forumet!?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]