Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Jag gjorde en sökning på handbroms frågor till Volvo 850, och där var några inlägg, men jag tyckte inte helt dom passade til dom symptomerna som jag har.

Ibland när jag drar handbromsen så tar den knappt något, jag kan dra den hela vägen upp.
Andra gånger så tar den efter 5-6 hack och man kan inte dra den hela vägen alls.

Sen hadde jag den andra dagen at jag backade, jag hadde bromsat hårt, för at rensa skivorna lite efter bil tvätt. Sen backar jag en bit för at parkera, men så känner jag at bilen börjar bromsa lite grann, typ man kan känna at det tar emot.
Jag stannar drar och släpper handbromsen och provar at backa, och då funkar det igen.
Parkerar och drar handbromsen, den går nästan hela vägen men inte helt.

Nästa dag så ska jag köra släpper handbromsen, och försöker at köra iväg, men den vill inte köra, känns som om bak hjulen är låsta. Jag drar och släpper handbromsen ett par gånger men det hjälper inte, så jag provar at gunga loss, och då hör jag et rätt högljudt knall från bak i bilen, och bilen rullar igen.
Jag provar handbromsen den går som normalt nu nästan hela vägen och den bromsar, jag släpper och den släpper fint.

Sen dess har jag haft et par gånger at hjulen är lite låsta efter jag släpper handbromsen, men släpper med et lågt knall.

Vad kan detta vara?

Brian.
Användarvisningsbild
av ketto
gissar nu bara men ja tror backarna har lossnat från limningen!
Ibland tar de,ibland inte!
av erikeriksson
Hej, känner också igen symtomen, håller med, det är nog beläggen som lossnat från backarna. Det är bara att byta alla 4 backarna.
Användarvisningsbild
av eldaria
4?

Jag trodde bara at Handbromsen tog på bak hjulen?
Användarvisningsbild
av ketto
eldaria skrev:4?

Jag trodde bara at Handbromsen tog på bak hjulen?
ja de är fyra,två på varje sida bak!
Användarvisningsbild
av ketto
eldaria skrev:ah, ok. :oops:
de är inte lätt att veta allt!

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]