Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Buller och vibration, det beror väl vad man jämför med. Visst är de nya volvodieslarne tysta och fina, men bensinarna är ju ÄNNU tystare.

Kliver jag tex ur min bil och hoppar in i kollegans exakt likadana bil, det enda som skiljer är att han har bensinaren så är det ju som att vara på en annan planet, så mycket tystare och vibrationsfriare.

Men visst, jämför man med 740 så är ju nya D5an dötyst och vibrationsfri.
Till Volvo B20, tror du på allvar att min tidigare bil var en Volvo 740 ? Och varför har du svårt att acceptera att andra inte har samma upplevelser av volvos dieselbilar som du? Jag tycker dessutom att den 5 cylindriga dieselmotorn har ett skönt morrande ljud när den varvas, men visst när man står utanför en stillastående diesel så låter det som en fiskebåt, inte särskilt limousinartat...en plug-in hybrid med D5 motorn hade varit perfekt...tänk om Volvo haft det...det hade också gjort gott för deras försäljning.
Kroken skrev:Till Volvo B20, tror du på allvar att min tidigare bil var en Volvo 740 ? Och varför har du svårt att acceptera att andra inte har samma upplevelser av volvos dieselbilar som du? Jag tycker dessutom att den 5 cylindriga dieselmotorn har ett skönt morrande ljud när den varvas, men visst när man står utanför en stillastående diesel så låter det som en fiskebåt, inte särskilt limousinartat...en plug-in hybrid med D5 motorn hade varit perfekt...tänk om Volvo haft det...det hade också gjort gott för deras försäljning.
Alla har väl olika upplevelser av dieselbilar, tex skriver du "dieselmotorn har ett skönt morrande ljud när den varvas", det är väl helt individuellt hur man uppfattar det. Jag tycker det är mycket skönare att slippa det ljudet, vill att bilen ska vara så tyst som möjligt, och i bensinaren "slipper" man det ljudet, men alla vill ju inte ha helt tysta bilar. Du skulle nog tex inte gilla sambons BMW 5 serie med bensinare för den är knäpptyst.

Eller som du skriver "när man står utanför en stillastående diesel så låter det som en fiskebåt" jag gillar att glida runt med rutorna nere en varm sommarkväll, då kommer ljudet rakt in i kupen genom det öppna rutorna, om man då tycker fiskebåtsljudet är mysigt eller ej är väl individuellt. Jag tycker i alla fall bättre om den mjuka gången i en bensinare så man slipper "fiskebåtsljudet", samma sak där , du skulle säkert inte uppskatta sambons BMW för den går nästan ljudlöst även då.

Men jag kan inse att olika människor kar olika smak, många kompisar älskar diesel för det "manliga" diesel-knatter-rasslet, de tycker det låter macho helt enkelt.
Användarvisningsbild
av kave
Kroken skrev:Till Volvo B20, tror du på allvar att min tidigare bil var en Volvo 740 ? Och varför har du svårt att acceptera att andra inte har samma upplevelser av volvos dieselbilar som du? Jag tycker dessutom att den 5 cylindriga dieselmotorn har ett skönt morrande ljud när den varvas, men visst när man står utanför en stillastående diesel så låter det som en fiskebåt, inte särskilt limousinartat...en plug-in hybrid med D5 motorn hade varit perfekt...tänk om Volvo haft det...det hade också gjort gott för deras försäljning.
Jag tycker också 2.5T är en riktigt tråkig motor, den måste ju varvas ordentligt för att ha någon som helst effekt. D5:an är att föredra alla dagar i veckan och går i praktisk körning bättre än 2.5T. Dessutom ingår ju dieselvärmaren gratis i D5:an.
B20: En undermotoriserad BMW låter ju ingenting. En M5 låter ju fantastiskt.
kave skrev:
Jag tycker också 2.5T är en riktigt tråkig motor, den måste ju varvas ordentligt för att ha någon som helst effekt. D5:an är att föredra alla dagar i veckan och går i praktisk körning bättre än 2.5T. Dessutom ingår ju dieselvärmaren gratis i D5:an.
B20: En undermotoriserad BMW låter ju ingenting. En M5 låter ju fantastiskt.
Volvo tar ju 18.500 kr mer fär D5 än 2,5T så dieselvärmaren är ju knappast gratis.

Om du tycker att en bensin BMW 530 med 272 hk är undermotoriserad, hur undermotoriserad är då inte en volvokombi med 185 hk :D
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Om du tycker att en bensin BMW 530 med 272 hk är undermotoriserad, hur undermotoriserad är då inte en volvokombi med 185 hk :D
Tja, till priset för en vettigt utrustad 530 så anser jag att den är mer undermotoriserad än en V70. Hela idén med en BMW är för mig en kraftfull motor och där är det samma sak, en 530D känns för mig kraftfullare än en 530 bensin.
Jag tycker att den här diesel-bensin-diskussionen handlar för mycket om extrema åsikter och pengar. Jag tror inte att det spelar så stor roll ekonomiskt för de flesta om man kör 2,5T eller D5. D5 är 33 000 dyrare (när jag köpte i alla fall), 2,5T är lite snabbare men har sämre vrid, klart tystare är den också... dieseln är kanske dyrare att serva och försäkra, dieselpriset kanske stiger mer än bensinpriset... det är nog så att herrgårdsvagnspaketet, 18-tummarna eller solluckan gjorde mer för milkostnaden under 3 års bilinnehav än motorvalet...

Klart att BMW:s motorer är bättre än Volvos och det gäller både bensin och diesel: snålare, tystare, modernare... men om man nu lägger 100 till 200 tusen mer så kan det ju knappast varieras ekonomiskt, efter några år har de pengarna försvunnit. har en vän som letar 530iT/V70 2,4T -01 och 530 är tom något billigare trots att den med normal utrustning var 100-150 tusen dyrare ny... är det miljön eller den sofistikerade motorn man är ute efter håller det att välja BMW:n men jag tror inte man kör in det på annat sätt: försäkringen kan nog också vara lite dyrare på bmw än på volvo... dessutom är ju V70II bekvämare än BMW för första gången i historien...
av Lövet
Håller med om ovanstående. Dessutom så blir diskussionerna ibland lite futtiga när de handlar om en krona upp och ner i milkostnad på en bil som kanske kostar 400.000kr. Hallå? Restvärdet på den bilen är runt 180.000kr efter 36 månader, det blir 6100 kr per månad i värdeminskning! Såvida man inte kör 5000 mil om året tror jag det är ointressant vilken motor man har under huven. Å andra sidan har nog många bilen som leasing och då kan det bli en annan fråga. Etanol är en parentes och är endast ett alternativ så länge inte alldeles för många hoppar på det. När etanolbilarna blir många kommer subventionerna att kosta staten för mycket och då dör etanolen som bränslealternativ eftersom subventionerna kommer att strypas. Sanna mina ord.
Jag råkade på en 55-årig man som bytt sin 530i e39 mot en 530d e60... och lagt 400 emellan, han pratade hur länge som helst om hur snål den var. Men med tanke på hur mycket lull-lull han köpt till bilen tyckte jag att det kändes lite larvigt... elbaklucka, GPS, panoramasoltak, PDC, xenon, HUD, nåt utökat skinn... till råga på allt så kör han 108 på motorvägen för att han ska få fina siffror att visa... men efter att han skrytit en lång stund frågade jag om hur den var jämfört med 530i:n och då så han att "den var ju mycket tystare, det här är en diesel!!!"

Hur som helst, det var lite OT men jag tycker seriöst att man ska fundera på varför man gör ett visst val och när jag pratade med 530d-gubben verkade han innerst inne ångra sitt dieselval men kunde liksom inte ta att han köpt en diesel så det han kunde argumentera med var förbrukningen (hans gamla 530iA var rätt törstig, e39 FL med aut har tyvärr rätt låg km/h/1000 r/m). Gillar man 2,0-dieseln så ska man köpa den, gillar man D5 ska man köpa den och gillar man 2,5 T ska man köpa den. Tabellpersoner gillar inte 3,2 eftersom den har dålig prestanda/förbruknings-ratio, men det är en härlig motor om går mjukt och som jag gillar. Lilla V8:an i e39 535i var också en sån motor med dålig ratio, men jag tyckte den gick fantastiskt... det finns många skäl att köpa en diesel och många att köpa en bensin och jag har säkert 10 gånger suttit bredvid en entusiastisk säljare/vän/kollega som sagt "man hör inte att det är en diesel, eller hur!" fast det har knattrat som sjutton! Men några gånger har jag också blivit positivt överraskad!
PH

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]