Moderator: Moderatorer
DrEvilBoy skrev:Är det så himla dyrt att med ventiltätningar och kolvringar?Nej det är inte speciellt dyrt. Men man bör lägga till lite andra saker som volvo bara råkade *glömma*. Men räkna med en materialkostnad på omkring 5000kr, men då å andra sidan är motorn som ny i jämförelse mot idag. Hur dyrt det blir i slutändan kan bara den som äger motorn säga. Det är han som vet vilken kunskap och vilka verktyg han har för att utföra åtgärderna.
Naddet skrev:Naturligtvis har du pratat med volvo om specialverktyget så att du kan utföra jobbet på plats?*pettson* skrev:Tack tack för svaret!DrEvilBoy skrev:Är det så himla dyrt att med ventiltätningar och kolvringar?Nej det är inte speciellt dyrt. Men man bör lägga till lite andra saker som volvo bara råkade *glömma*. Men räkna med en materialkostnad på omkring 5000kr, men då å andra sidan är motorn som ny i jämförelse mot idag. Hur dyrt det blir i slutändan kan bara den som äger motorn säga. Det är han som vet vilken kunskap och vilka verktyg han har för att utföra åtgärderna.
Att göra en sån *liten* sak som att byta bara ventiltätningarna på plats kräver ju naturligtvis även det sina tributer.
Först specialverktyget från volvo som komprimerar fjädrarna. Sen nåt att föra in luft med. Naturligtvis tätningar till detta.
Det man lätt glömmer då, är att man samtidigt behöver 4 packboxar, en tub special lim, nåt att rengöra kliniskt med på packningsytorna. 5 o-ringar för tätning av tändstiftshålen, en kamrem (även spännrulle och löprulle och vattenpump om det är längesen). Det gör ju att dom där 150 kronorna för själva tätningarna inte riktigt syns i övriga kostnader runtomkring. För jobbet skulle antagligen göras seriöst?
Lyfter man toppen så beror kostnaderna på vart man önskar handla. Dom flesta butiker är drygt 3ggr så dyra på en sotnings sats innehållande alla packningar som motsvarande från en renoveringsfirma är. Kolvringssatser är inte nån gratiskostnad men å andra sidan kör dom ihop sej själva kostnadsmässigt då man inte behöver tanka olja utan bara fyller på den då o då. Innan sånt köps ska naturligtvis vändkant kontrolleras så den inte måste borras.
Lagren brukar se underbara ut efter 30k mil. Det gör att en vev/stak lagersats samt en ramlagersats bör inhandlas och vips ökade vi på med ca 2000kr, kontroll av kolvbultarnas lagring bör även göras. Men som volvo sa, då går den 30k mil till. Ovanpå detta BÖR du ha handboken på renovering och naturligtvis MINST två momentnycklar. En på 0-2,5 kilo och en från 2,5 och uppåt. Att hand dra är inte bara dumt, det är SKITDUMT för där det är moment angivet är det även lager inblandade. En i övrigt stor verktygs sats krävs. För att montera tillbaka själva *ventilkåpan* som i själva verket är överdelen på ett lager så krävs det även där specialverktyg. Packboxarna som ska monteras BÖR sättas med specialverktyg. Sen visst går det att kasta ihop en maskin på en höft och ha tur och få den tät och bra?.. Men det är ytterst ovanligt att nån lyckas sådär jättebra genom att skippa det mesta i en renovering.
Nu har jag ju inte gått in på att ventilerna bör maskinslipas och att sätena bör antingen fräsas eller slipas in. Innan dess bör kontroll på styrningarna ske osv..
Det är ju frågan om man vill göra det SERIÖST, annars kan man bara köpa sen en lika sliten maskin och hoppas på det bästa..
Om jag nu får vara lite optimistisk så verkar ingreppet inte "allt för" svårt, om man kollar denna guiden.
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?p=317805
Nu vet jag att det där inte är någon volvo, men principen lär vara densamma. Momentnycklar samt något att trycksätta cylindern med har jag också, packningar, oringar, tätningar och allt vad det kan vara får givetvis inhandlas. Jag väljer dock att börja i den billiga änden av renovering, skulle det visa sig att detta ingrepp inte hjälper är det väl bara gå vidare och renovera resten isåfall. Men enligt min mening är det lite dumt att renovera för 5-6000 om problemet blir löst för låt säga 1000 kr? Vad vet jag vad det kommer landa, men ni förstår vad jag menar åtminstone. Om man dessutom inte tänkt ha bilen i sin ägo längre än ett par år är det ju givetvis bara idioti att renovera för mer än nödvändigt.
Jag hade tänkt ge mig på det genom att bara lyfta på ventilkåpan, inte alls planer på att lyfta toppen. Hur ska jag då lyckas slipa in ventilerna om dom sitter kvar, de är väl som jag förstått det omöjliga att ta bort om inte toppen tas bort? Det som behöver göras är väl att rengöra allt noggrant, får bort fjädrarna, sätta dit nya tätningar och sen ihop med allt igen, givetvis med en momentnyckel. Jag tycks ha läst någonstans i haynes momenten alla delar ska dras i.
Naddet skrev:Vilket specialverktyg är det du menar?jag tar mej friheten att kopiera in det som är relevant..
_
Har insett att det är som ni säger, det ger inget att vara dumsnål. Det får kosta vad det kostar, då slipper jag framtida problem med motorn åtminstone.
Men vad är då verkligen värt att byta
Vattenpump
Ventillyftare
Vevstaksbussning
Vevlagersats
Ramlagersats
Ringsats
Ventilstyrningar
Ventiltätningar
Kamrem, löphjul osv.
Kostnad för detta är väl ca 6000, sen får man väl räkna in att ev köpa in vissa specialverktyg, så låt säga 7000.
Detta är väl ganska givet att det behöver bytas, men nedstående är jag fundersam över, vad är verkligen nödvändigt vid renovering?
Bultsats, topplock (?)
Vevaxeldrev (?)
Kamaxeldrev (?)
Insugs & Avgasventiler (?)
Ventilsäten & Ventilknaster (?)
Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]
Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]