Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drängen
Har lite problem med en läckande ecc-Anläggning .Har haft den inlämnad på verkstad för koll men dom kunde ej hitta nån läcka .Har även kört en vecka med spårmedel men inte heller då kunde någon läcka hittas .Så nu är ecc nypåfylld med kylmedium med spårmedel i .Tänkte att jag själv skulle kunna hålla koll lite på ev läckage genom att kolla med en lampa .Frågan är bara vad får man tag i en sådan .Skall väl vara UV-ljus eller? Finns ju såna här billiga som man kan kolla äktheten på sedlar med duger det med en sån?Och ett par gula glasögon.Bilen är en 850-97 om det har nån betydelse
av *pettson*
Drängen skrev:Har lite problem med en läckande ecc-Anläggning .Har haft den inlämnad på verkstad för koll men dom kunde ej hitta nån läcka .Har även kört en vecka med spårmedel men inte heller då kunde någon läcka hittas .Så nu är ecc nypåfylld med kylmedium med spårmedel i .Tänkte att jag själv skulle kunna hålla koll lite på ev läckage genom att kolla med en lampa .Frågan är bara vad får man tag i en sådan .Skall väl vara UV-ljus eller? Finns ju såna här billiga som man kan kolla äktheten på sedlar med duger det med en sån?Och ett par gula glasögon.Bilen är en 850-97 om det har nån betydelse
utrustningen du nämner duger utmärkt.
Ett tips är att kika på två ställen som folk inte brukar bry sej om..
Ett är att kika på undersidan av torkfiltret..
Ett är att skruva ur fläktmotståndet och kika in på förångaren.. Ingen av dom är ovanlig att dom läcker.
Användarvisningsbild
av Nexus
duger det ej med en vanlig lampa?? jag bytte ac- kylare på en bil som det var spårmedel i och det syntes mycket bra vart det läckte.. grön sörja som kom fram. de hitta ej läck vid provtryck men med lite medel i så syntes det mycket bra vart det läckte 8)
av Drängen
Torkfiltret ser väldigt fint ut .Troligen är det utbytt vid ett tidigare tillfälle .Innan jag köpte bilen . Även Condensorn ser ut att vara ny .Killen som kollade min ac sa att det varit spårmedel tidigare i systemet eftersom det lyste grönt i påfyllnadsventilen . Tror som du Pettson att det kan vara ett läckage i förångaren .om det är nåt överhuvudtaget. Om kylmediumet läcker ut snabbt så får jag ta en titt på det .
av *pettson*
grammse skrev:duger det ej med en vanlig lampa?? jag bytte ac- kylare på en bil som det var spårmedel i och det syntes mycket bra vart det läckte.. grön sörja som kom fram. de hitta ej läck vid provtryck men med lite medel i så syntes det mycket bra vart det läckte 8)
Jodå det går med vanlig när det är stora läck. Men när man söker dom små som sitter illa till är en UV lampa guld värd eftersom det då blir självlysande istället.
Användarvisningsbild
av Claes74
läckage i el kontakten på rören är inte helt ovanligt, ang torkfiltret så bytte jag mitt för ett tag sedan och detta lyste endast pyttelite grönt utmed klammern som håller den ( kanppt synbart), när jag sedan fick bort det så fanns det ett ganska stort hål på baksidan av det och där var det illgrönt. detta syntes inte när filtret var monterat.
ett tips är att ta dig under och lossa klammern och titta runt hela filtret.
läckage i oringar i anslutningar till ac kylet är också vanligt efter några år, även detta syns bara underifrån.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]