Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grymt bra kommentar, det är ju 100 ggr viktigare att kunna styra växellådan än stötdämparna för mig i alla fall.
Tjena!

Bränsleförbrukning är tydligen ett ämne som berör.

Vad jag noterat med en 2004 D5 Automat V70II är följande:

Bränsleförbrukningen som anges i färddatorn är alltid tokfel...riktigt glädjemätare! Visar minst 10% fel men vanligen upp mot 20-30% fel. Så kör man en sådan D5 är det enda rätta att själva räkna ut förbrukningen vid varje tankning (dela antalet tankade liter på antalet körda mil).

Min körstil är lugn och försiktig men hastighetsmässigt ligger jag nog i överkant (blir sällan omkörd).

Under vintern noterade jag en bränsleförbrukning på ca 1,0 - 1,3 liter per mil. Då är dieselvärmaren inkluderad samt takbox samt mycket korta sträckor i kuperad terräng samt slingriga och snöiga vägar.

Sommartid snittar det mellan 0,9 - 1,0 med takbox på. Förra året lyckades jag aldrig komma över 1 liter milen på sommaren, men i år har jag varit över flera gånger. Kanske pga nya bromskivor/backar/belägg eller takboxen (slimline)?

Har monterat av takboxen nu och ska se om det blir någon skillnad framöver.

Kör man ostressat och lugnt och försöker hålla sig kring max 120 km/h och mestadels runt 70-110 så drar det ca 0,76 - 0,85 per mil vid långkörning. Även med takbox.

Det bästa som jag upplever det är att ligga på konstant 90 eller 100 km / h om man vill spara bränsle. Dessvärre är det mycket 50 70 och 110 samt 120 vägar... därför borde det bästa för bränsleförbrukningen vara att välja motorvägar när man ska långt, även om de större vägarna kanske ger en längre körsträcka totalt.

Man liksom känner hur kronorna sprutar iväg vid varje onödig acceleration eller inbromsning.
Barkbiten skrev:Tjena!

Det är lite svårt att förstå vad du har för bil. V70II kom 2007 så det är nog en V70N du har.
Sen om det är en D5AWD du har som du skriver i din profil eller en D5 Automat som du skriver i texten vet vi inte heller.
kave skrev:
Barkbiten skrev:Tjena!

Det är lite svårt att förstå vad du har för bil. V70II kom 2007 så det är nog en V70N du har.
Sen om det är en D5AWD du har som du skriver i din profil eller en D5 Automat som du skriver i texten vet vi inte heller.
Såg inte Ditt svar förrän nu precis.

Men det var uppmärksamt av Dig. Är som Du säger N (2004) ej II och med AWD alltså D5AWD inte D5 endast. Mycket att hålla reda på :)
Idag åkte detta mail iväg till min försäljare.
----------------------------------------------------

Hej X!

Jag är i stora drag nöjd med min Volvo V70II. Det
är äntligen en Volvo med lite drag åt premiumklassen.

Dock är det ett antal punkter jag skulle vilja anmärka på,
varav en ganska allvarlig med tanke på de utsläppskrav av bl
a CO2 som idag ställs på moderna bilar. (Är det pga detta
här kanske som Volvo förlorat marknadsandelar?)
Min bil är utrustad med D5-motorn och bränsleförbrukningen
är för mig en stor besvikelse. Jag hade inte förväntat mig
de låga siffror Volvo stoltserar med i sina deklarationer,
men definitivt inte 25-30% högre än angivet. Kanske 10%
eller så.
Trots testkörning med det berömda ägget mellan sko och
gaspedal är det ens omöjligt att komma ned i rimlig
förbrukning.

Jag har varit i kontakt med verkstaden i Lund, men de har
inte haft möjlighet att hjälpa mig.
Detta kan jag naturligtvis inte acceptera och ber
Volvo/Bilia om förslag till åtgärder.

Vidare är jag inte alls nöjd med växellådan. Den växlar i
tid och otid, den verkar inte alls vara frisk eller friskt
programmerad rättare sagt. Dumma nedväxlingar, en strypt
känsla ibland när man t ex saktat in vid en
cirkulationsplats och sedan vill accelerara från ca 30 km/h,
då liksom tvekar lådan och bilen har ingen dragkraft alls.
Sedan efter denna tvekan växlar bilen ned rejält och bilen
högvarvar helt i onödan - samtidigt har bilen tappat fart.
Ibland vill lådan inte ens växla upp, trots normalt
gaspedaltryck och jag känner mig tvungen att släppa lite
lätt med foten för att högre växel ska gå i.

Till sist, RTI:n, ett sorgligt kapitel i sig. Dåliga vägval,
lastgamla kartor med iformation från 80-talet. Vägförslag
genom Lunds city som varit avstängt sedan ca 1976! Andra
lustiga förslag förekommer i Lund. Och det bara i Lund.
Igår t ex. när jag angav resan Getingev i Lund till Sturup
(Med "snabbaste" som vägval inställt.) ville RTI:n vägleda
mig via yttre ringen i Malmö, en väg som är 16 km längre!
Jag tog inte denna väg naturligtvis och navigatorn räknade
efter en stund om min resväg och inte minst restid, som nu
kortades med fyra minuter. Inte bra av en utrustning jag
betalat 20 tkr för. Den fungerar mer som en för 995 kr köpt
på Rusta.

Som sagt, jag förväntar mig åtgärdsförslag för dessa problem
och felaktigheter.

Mvh
/B
-------------------

Ska bli intressant och se om Volvo öht kommer att reagera på detta. (Ja, försäljaren har lovat att vidarebefordra.)
Har också haft problem med RTI:n som har ful och gammaldags grafik - förutom konstiga vägval. Har dock förstått att detta är vanligt för alla märken och kanske man överskattar RTI:ns förmåga, den har ju inga andra val än närmaste eller snabbaste väg. Närmaste = extremt löjliga 30-vägar, snabbaste = hellre 4 mil motorväg än 2 mil 50-väg...
Betterlead;

Jag känner också igen det där med växellådan, jag känner även igen det där med RTI:n.

Hade sådan på min förra bil och sparade in grymt mycket pengar i soppa och tid då jag har världens sämsta lokalsinne. Perfekt om man reser runt mycket och framförallt i olika städer när man snabbt skall ta sig till diverse gator.

Men jag minns att navigatorn gick loss på ca 20-25k kronor..som nymonterad vid nybilsleverans.

Vill man köpa till den i efterhand så kostar den drygt 40.000 kr enligt prisuppgift från Volvo.

Det är mycket man betalar för och jag har aldrig tänkt att den ska vara bättre än någon annan, utan att man kanske snarare betalar för smidigheten att ha den inbyggd i instrumentbrädan.

Men när du säger det så...självklart förväntar man sig att även funktionen på en navigator som kostar ca 18.000 kronor mer än vilken bärbar navigator som helst...men så är det nog inte. Snarare är det så att Volvos inbyggda är sämre i funktion. Det är således bara designen du betalar för.

En bärbar är smidig att uppgradera och byta programvaror på...den jag hade i min förra Volvo originalmonterad RTI var man tvungen att köpa nya DVD-skivor med nya kartor...tror inte jag minns fel när jag säger att kartan gick loss på någonstans mellan 1.000 - 5.000 kr. Har ingen aning om vad prisern är idag dock? Men då var det iaf så sjuka priser att jag kände att någon ny skiva knappast var värt pengarna. Minns att jag då tänkte att prissätningen ju även säger en hel del om Volvo prissättning i övrigt...man kan ju tänka sig att påläggen på tillbehör är relativt generella överlag.

Kom fram till att det inte är värt att lägga 40.000 kr på en inbyggd eftermonterad RTI när man kan köpa en premiummodell för 2.000 kr, förvisso bärbar och monterad på fönsterrutan, men bättre i funktion och även möjlighet att ta med sig till andra bilar etc.

Nu har Volvo återinfört TV igen...man tog ju bort tv-funktoinen när digitalnätet infördes i Sverige. Så de senaste bilarna har varit utan tv-funkton, trots navigator. Kanske därför priset sjönk från 24 till 20? om jag nu minns rätt? Men när modellerna nu återigen får TV så är det förmodligen något som bäddar för låsta priser... man fattade att ingen ville köpa navigatorn för 20 lax, så istället för att sänka kanske man då trycker tillbaka en tv-funktion och hoppas att det ska räcka?

Får verkligen hoppas att man tar sitt förnuft till fånga och gör en rimligare prissättning framöver.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk