- tor 07 aug 2008, 16:46
#209262
Två bra inlägg!
Först angående att "släppa ut" en ren C30 R för att öka marknadsandelarna, ja det är ju onekligen så att det finns en viss logik i att ökade marknadsandelar ger ökade inkomster.
Men är det rimligt att tro att en C30 R skulle kapa åt sig så stor del av marknaden att den skulle ge ett överskott?
Har inte så bra koll på försäljningssiffrorna för C30:n men jag tror (tror som vanligt :) ) att det kan vara svårt att locka över en kräsen BMW-ägare eller en Audi A3/S3-spekulant till en C30.
I mina ögon är C30:n OK, halvfräck men saknar något när det gäller utstrålningen (tänker då utvändig design).
Bilen blir aningen bättre med R-design eller kontrasterande kjolpaket men det kostar ju fina slantar så....
Vi får heller inte glömma att biltillverkarna dessutom straffas om de har bilar med höga CO2-värden, trots sin "litenhet" så borde väl en C30 R hamna på höga CO2-värden, vilket känns som ett steg i fel riktning.
Då skulle jag heller se en C30, S40/V50 med 2,5 FT motor alternativt med AWD, problemet här är ju den osannolika törsten dagens etanolbilar dras med.
Nischbilar i all ära men Volvo är ingen biljätte så om jag skulle få önska så satsar de på bilar som uppfyller kärnvärdena samtidigt som de är aningen roligare än dagens utbud. Själv tror jag väldigt mycket på nästa V50 som enligt uppgift ska bli aningen större än dagens, detta bör ju ge en kombi som de allra flesta klarar sig med.
V70:n känns som Andreas skrev som en lastbåt, stor och otymplig.
men mest spännade är ju all ny teknik som står för dörren, med risk att bli tjatig så är min dröm en el/biodiesel i storleksklass mellan dagens 50 och 70, gärna med AWD.
Framtiden får utvisa, tillsdess är det ju kul att spekulera och önska
Först angående att "släppa ut" en ren C30 R för att öka marknadsandelarna, ja det är ju onekligen så att det finns en viss logik i att ökade marknadsandelar ger ökade inkomster.
Men är det rimligt att tro att en C30 R skulle kapa åt sig så stor del av marknaden att den skulle ge ett överskott?
Har inte så bra koll på försäljningssiffrorna för C30:n men jag tror (tror som vanligt :) ) att det kan vara svårt att locka över en kräsen BMW-ägare eller en Audi A3/S3-spekulant till en C30.
I mina ögon är C30:n OK, halvfräck men saknar något när det gäller utstrålningen (tänker då utvändig design).
Bilen blir aningen bättre med R-design eller kontrasterande kjolpaket men det kostar ju fina slantar så....
Vi får heller inte glömma att biltillverkarna dessutom straffas om de har bilar med höga CO2-värden, trots sin "litenhet" så borde väl en C30 R hamna på höga CO2-värden, vilket känns som ett steg i fel riktning.
Då skulle jag heller se en C30, S40/V50 med 2,5 FT motor alternativt med AWD, problemet här är ju den osannolika törsten dagens etanolbilar dras med.
Nischbilar i all ära men Volvo är ingen biljätte så om jag skulle få önska så satsar de på bilar som uppfyller kärnvärdena samtidigt som de är aningen roligare än dagens utbud. Själv tror jag väldigt mycket på nästa V50 som enligt uppgift ska bli aningen större än dagens, detta bör ju ge en kombi som de allra flesta klarar sig med.
V70:n känns som Andreas skrev som en lastbåt, stor och otymplig.
men mest spännade är ju all ny teknik som står för dörren, med risk att bli tjatig så är min dröm en el/biodiesel i storleksklass mellan dagens 50 och 70, gärna med AWD.
Framtiden får utvisa, tillsdess är det ju kul att spekulera och önska
