Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag råkade först skriva detta i fel forum, men nu så blir det nog rätt tror jag.

Jag har ett fel på min V70 99:a Åkte i bilen idag då jag helt plötsligt känner att det vibrerar i framdäcken (som om jag hade grymt obalancerade däck) . Bromsar in och stannar bilen helt och går ut och kikar men ser inget.
När jag sätter mig i bilen igen så går motorn som den ska, men jag har ingen drivning på nåt av hjulen. Däremot så hör jag ett slamrande ljud när jag rör gasen. Är det nån som har nån aning om vad det kan vara och i såna fall vad nåt sånt kan kosta att åtgärda. Kan själv inte så mycket om bilar så därför tänkte jag att ni kanske visste. Har fått bilen bärgad till volvo verkstan. Men det kan ju dröja lite innan dom hinner titta på den så det vore roligt om nån hade nån idé om vad det kunde vara.

Tack på förha
av evozz
Säkert en drivknut som pajat= ingen drivning om man inte har differentialspärr. Vet inte vad Volvo kan ta för ett byte av en sån, men ett par tusen kostar det nog.
av lelle_28
Har fått bilen lagad nu. Det var vänster yttre drivaxel som havererat. Orsaken till haveriet var att min lokala volvoverkstad hade bytt damasken i somras, men dom hade slarvat och satt ett buntband istället för det stålklammer som ska sitta där. Så jag har varit och påpekat det till dom och dom skulle stå för allt eftersom att dom hade gjort ett grovt fel.
Användarvisningsbild
av ketto
de är bra att du påpekar! Vissa är ju slashasar!
Man ska stå på sig när de gäller såna saker!
Användarvisningsbild
av Mysko
lelle_28 skrev:Har fått bilen lagad nu. Det var vänster yttre drivaxel som havererat. Orsaken till haveriet var att min lokala volvoverkstad hade bytt damasken i somras, men dom hade slarvat och satt ett buntband istället för det stålklammer som ska sitta där. Så jag har varit och påpekat det till dom och dom skulle stå för allt eftersom att dom hade gjort ett grovt fel.
Måste bara få fråga om du inte märkt några ljud innan den pajade helt? Jag bytte på min för en vecka sedan å den ena damasken var rejält trasig.

Men jag hade missljud så det stod härliga till.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist har dom säkert gjort nått fel, men inte orsakar en felaktigt monterad damask att en drivaxel eller knut går av.
vad hade hänt?
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:vist har dom säkert gjort nått fel, men inte orsakar en felaktigt monterad damask att en drivaxel eller knut går av.
vad hade hänt?
Nej det var dit jag ville komma åxå. Det borde ju ha knackat rätt rejält innan den gick av tycker man ju.

Men iofs killen kanske är döv, då kan det ju vara svårt att höra det :)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag gissar på att drivaxeln ej var fastskruvad i navet.
av lelle_28
Jag vet inte exakt hur allt var (är inte direkt nån mekaniker), men damasken var iallafall felmonterad och det var fullt med vatten och skit där inne och mekanikern trodde att det var en starkt bidragande faktor till felet.
Det som är så konstigt är just att jag inte märkte av nåt ljud eller annat förrän 100 meter innan det blev totalstopp. Men mekanikern sa att det inte alltid behöver höras om det är en skada, även om det ju är vanligast..
Användarvisningsbild
av Mysko
lelle_28 skrev:Jag vet inte exakt hur allt var (är inte direkt nån mekaniker), men damasken var iallafall felmonterad och det var fullt med vatten och skit där inne och mekanikern trodde att det var en starkt bidragande faktor till felet.
Det som är så konstigt är just att jag inte märkte av nåt ljud eller annat förrän 100 meter innan det blev totalstopp. Men mekanikern sa att det inte alltid behöver höras om det är en skada, även om det ju är vanligast..
Oki, inget fel på hörseln alltså? :)
Tja iofs det kan ju ha sprätt upp en sten så olyckligt att den bara pajade tvärt.
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]