Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var ute och testade automatlådan idag på en 2 km lång raksträcka...körde fram och tillbaka ett antal gånger med full gas. Testade både manuellt-läge samt helautomatiskt läge.

Vid sista rundan gasade jag upp till ca 70 km/h på 3ans växel. La därefter i 4ans och full gas. Vid cirka 100 km/h tänds plötsligt oranga varningstriangeln och felmeddelandet "växellåda serv. erfordras" tänds i färddatorns fönster.

Nervös släpper jag då gasen och svänger av åt höger. Noterar att i displayen för växel-läget står växel 4 fortfarande kvar. För då över spaken mot D (drive) och noterar att 4:an inte försvinner från fönstret. Provar även att i manuellt läge växla ner/upp från fyran men inget händer. Fyran ligger kvar konstant.

Parkerar bilen. Låter motorn vara igång. Efter 10 minuter provar jag att lägga i backen, det klonkar till och bilen driver bakåt obekymrat trots att växel 4 fortfarande lyser som aktiv i displayen. Lägger då i D (drive) och provar att köra framåt. Växellådan slirar rejält och minsta lilla motstånd gör att bilen knappt orkar fram. Det känns nästan som att läge W (winter) ligger i. Provar åter att backa. Inga problem. Full kraft men det klonkar när man lägger i växlen. Provar D igen..klonkar till och känns nästan som en liten "spark" när man får i växeln. Provar att gasa framåt, men slirar lika mycket fortfarande. Det känns verkligen som att det är växel fyra som fortfarande ligger i.

Efter ytterligare antal minuter så vågar jag stänga av bilen. Låter den stå en kvart, tjugo minuter och startar därefter igen. Då noterar jag att felmeddelandet fortfarande är kvar "växellåda serv. erfordras". Men däremot visas inte fyran längre i displayen. Backen fungerar och det blir inte någon "spark" när man lägger i växeln. Även D (drive) fungerar nu och det blir inte någon spark här heller när man lägger i D.

Provar att köra med bilen och växlarna rullar i fint, inga hugg eller konstiga ljud, men varningslampan lyser fortfarande och felmeddelandet i färddatorn.

Har tillgång till Volvo Assistans - så frågan är om man ska be en bärgare hämta bilen? Eller vågar man köra vidare? Ska in på service om en vecka annars och kommer rulla en 50 mil till dess. Ibland vet jag att vissa felmeddelanden ligger kvar, även om felet är avhjälpt, detta för att Volvo måste "nollställa" datorn.

Någon som har mer erfarenhet än mig och kanske har några goda råd och tips att komma med? Min spontana tanke är att växellådsoljan blev överhettad pga den kraftiga ansträngningen. Har läst tidigare här på forumet att automatlådorna hos Volvo inte håller för tex körning på is-banor...de överhettas direkt.
hej, är ny här men föjer detta med spänning då jag har en -05, D5:a och fick precis samma fenomen nu i lördags... lådan låste sig och när jag startat om bilen funkar det...men felkoden finns kvar. men tycker det känns som om att lådan "slirar" , "släpar" i växlarna vid normal körning men när man gasar lite växlar den utan problem.... oljan i lådan ska vara bytt... men hittar inte oljestickan till lådan..... var F-n är den... vet inte kankse är blind...?!?! kollade i boken med den finns inte med där..?!

Daniel
Extraljuskungen skrev:hej, är ny här men föjer detta med spänning då jag har en -05, D5:a och fick precis samma fenomen nu i lördags... lådan låste sig och när jag startat om bilen funkar det...men felkoden finns kvar. men tycker det känns som om att lådan "slirar" , "släpar" i växlarna vid normal körning men när man gasar lite växlar den utan problem.... oljan i lådan ska vara bytt... men hittar inte oljestickan till lådan..... var F-n är den... vet inte kankse är blind...?!?! kollade i boken med den finns inte med där..?!

Daniel

Ok, intressant. Har inte hört något mer själv men hoppas vi får några svar här snart. Finns ju mycket kunnigt folk på forumet.

Ang. oljestickor på automatlådan var det dock någon som nämnde för mig att det inte finns på nyare bilar...typ Saab har inte haft oljesticka på sina bilar sedan 93 eller något sådant. Och förmodligen då inte heller Volvo. Men söker man på nätet ser man att de bilar som har mätsticka har dessa ofta ganska undangömda...svåra att hitta alltså om man är ovan.

Vad föranledde din låsning av växellådan? Körde du normalt eller?

Och när det hände...vad gjorde du då?

Jag lät ju min kylas ner, innan jag stängde av motorn... Och nu har jag varit ute igen och provkört...växlarna rullar i lika fint som innan. Ska ändå åka in till Volvo imorgon och be någon "expert" kika på det.

På ett annat forum har jag läst att detta är ett typiskt symptom när det är dåligt med olja i växellådan. Och visar det sig att man har bra med olja så kan det även vara ett tecken på att lamellerna blivit dåliga.
Hej, har för mig att det ska finnas oljesticka på dessa då jag har svagt minne av att en kompis till mig kollade olja på en bil han skulle köpa....även det en -05...¨
har skruvad en del bil så tummen sitter där den ska... visserligen inget med volvo så tycker att jag borde hitta den... hade bilen inne på service samt olje byte i lådan för ca 300 mil sen...vill bara vara säker på att dom inte har fyllt på för lite olja i lådan, och glömt stickan.......

Var på semester drog husvagn så visst fick bilen jobba, men inte onormalt, vagnen väger bara 1100kg och inga extrema stigningar eller så... körde en stund på manuella läget då jag tycket den växlade lite för ofta i 90-100km/h då fick jag felkoden. och lådan låste sig på fyran.... (körde på femman när det hände) körde in på första p-ficka och då var lådan låst på fyran... och samma huggande växling du beskriver.. stängde av bilen och startade om den direkt ,då den funkade utan problem... så tycker inte att överhettning känns så aktuellt , tror mer på el-trassel då lådan inte han svalna innan den funkade igen....
Var och pratade med volvo ovh dom pratar bara om att dom har haft problem med ventilerna och tycker att jag ska köra så länge det går, och sen byta lådan..... känns inte så kul.... borde finnas en annan lösning......
vill jag ocså veta utg- av har en d5 03 aut har gått 47000- 1000 sen jag köpte den ibland kan den växla konstigt oftast efter stds-kökörn. tror inte det är så konstigt( lådan är addaptiv får bara tokig info via hast-gaspådrag m m) har hittils rättat till sig. stickan på min sitter tv nedanf- startm- får kanske böja undan någon slang ps min låda är inte ren- har gått lansortstaxi
Ojdå..lådan vill man ju inte byta! Ryktas om ca 40 lakan i runda slängar.

Intressant att du också körde med manuell när det hände!

Inledningsvis låter det ju som överhettning eftersom du drog husvagn. Vet att det finns de som rekommenderar att köpa till oljekylare för Volvo om man ska dra husvagn och har en stark eller trimmad motor. Eftersom jag inte är någon expert vet jag dock inte om detta ev. redan finns på bilen? Vissa har ju tex påstått att om man köper en Volvo med dragkrok så ingår oljekylaren. Och vissa påstår att oljekylare inte behövs på nyare bilar, såvida man inte drar husvagn då, eller kanske som jag kör mycket hårt och provocerar bilen/lådan.

Men sen som Du säger....att allt var ok direkt efter att du startat om bilen...och att du gjorde detta omgående (av/på) så borde ju oljan inte hunnit kylas av. Låter ju då som något med el/mjukvara. Sådana fel är ju ganska vanliga på Volvo V70. Att man tvingas "boota om" datorn genom att stänga av och på tändningen.

Om jag förstår rätt så går dock inte din låda lika bra efteråt...vilket ju min tycks göra. Men om Du gasar på så är det inga problem med lådan.

Jag vet att om man kör lungt men ändå försöker provocera växellådan mellan de olika stegen så har jag också märkt att det kan bli lite konstiga växlingar ibland..knappt märkbart, men ändå så att man funderar på om det verkligen ska vara så. Har märkt att det händer oftare när man kör just normalt, eller rättare sagt betydligt lugnare än normalt. Händer aldrig vid fullgas. Men detta har alltid varit så på min bil. Så det är inget som blev så nu efter incidenten. Kanske även din bil har varit så tidigare, men att du inte tänkt på det på samma sätt då? Det var bara en tanke...

Får se imorgon vad sannolikheten är att man träffar på en grym automatlådeexpert på Volvos verkstad i Sthlm :-)
Har varit in på Volvo idag och nollställt felkoderna. Behövdes 5-6 försök innan alla felkoder försvann (inklusive omstart av bilen samt ta ur och i kontakten till datorn).

Felkoderna var som följer:

CEM-6C49 Transponderkommunikation felaktig signal
ECM-5310 Kommunikationsfel med TCM
TCM-002F Lock-up funktion slirar eller är inte inkopplad

Kollade även oljan (stickan sitter på växellådan, i motorutrymmet nere framför fläkten, man måste starta bilen och ha läge P) och den såg ljusröd och fin ut. Tyckte inte heller att den luktade något bränt (det borde kännas tydligt i så fall).

Volvo har ett förslag till åtgärd när detta fel inträffar. Det handlar om en mjukvaruuppdatering som ska avhjälpa felet. Dock visade det sig att jag redan hade installerat senste mjukvaran. Så det hade inget med den saken att göra. Men får man detta fel så kan det vara värt att kolla om man har senaste programvaran för växellådan (TCM mjukvara art nr 306 77 036).

Så vad just mitt fel berodde på är svårt att säga. Personer som förstår sig på tror dock att sannolikheten är stor att det orsakades av antingen

1) För högt moment
2) Överhettning

Fast lådan borde hålla för detta, även om man pressar. Får avvakta och se om felet dyker upp igen framöver.

Att växel 4 låser sig beror på att lådan går in i ett sk. "limp mode" alltså halta-läget. Den låser sig och går på nödläge så att säga. När man startar om ska det vara som vanligt igen.
hej
skönt att det inte var allvarligare verkar troligt att den halkad in i något nödpr, du hade ju felkoder som verkar kunna komma lite hur som helst. fick du reda på om dom var lagrade ell- aktuella du har ju även 4wd bil ställer större krav att lådan biter mot vad en 2 hjulsdr-gör tror inte du talat om hur mycket mil du har
nej fick inte något svar på om de var aktuella eller lagrade... det enda man kunde se var att dessa felkoder fanns, och att de uppstått vid det tillfället då varningslampan tändens. Status var dock "felkoden funnen aktiv" på samtliga utom ECM5310 där var "felkoden är funnen med okänd status".
okej ska ta och kolla oljan då, men då är ju sannorlikheten i allafall att det kan vara mjukvaru problem i allafall... dragkroken på min bil monterades när bilen köptes ny och på volvo... bilen är servad och skött på samma volvo ställe som den köptes på och av samma meck hela tiden... oljan i lådan är bytt med jämna mellanrum. har fått tid för att kolla felkoderna... så vi får se hur det går då.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]