Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie
Köpte ganska nyligen en 855 GLT som inte är i helt perfekt kondition. Har hittat en tunn slang som går från luftfilterboxen ut i ingenting och jag har ingen aning om vart den ska ta vägen.
På baksidan om boxen går det två tunna slangar, där den ena är rätt lång och går fram imot kylaren där den sitter fast i något slags ventil el. liknande. Den andra slangen är svart och inte alls lika lång och det ser ut som att den är avbruten från där den en gång satt. Vart skall den sitta?
Om det inte går att förstå min något omständiga förklaring så ska jag se om jag inte hittar kameran.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är till för förvärmningen. En slang hämtar vakuum från insuget, ventilen i locket är temperaturstyrd och reglerar ett spjäll som blandar kall och varm luft i botten på luftburken.
av Jimmie
Jag vet inte om vi talar om samma slang, den du nämner sitter före luftfiltret? De två små slangar jag funderar över sitter i locket på burken, efter luftfiltret men före MAF sensorn. De är dessutom väldigt små, en ID på ett par mm.
av *pettson*
Jimmie skrev:Jag vet inte om vi talar om samma slang, den du nämner sitter före luftfiltret? De två små slangar jag funderar över sitter i locket på burken, efter luftfiltret men före MAF sensorn. De är dessutom väldigt små, en ID på ett par mm.
kan det vara vacumstyrningen på variabla spjället..?
av *pettson*
Jimmie skrev:Det ska jag inte säga nej till, visste inte ens att det var variablet insug på bilen. :oops:
jag kan inte heller verifiera att det är så. Du har ju inte orkat ange årsmodellen. MEN jag tror det är dom slangarna. Då ska en slang in under insuget till vacumservot där.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är en 855 GLT-97. Går att se ute i högra hörnet under KÖR.....
Men återigen så är bil och årsmodell mycket bra att framföra i RUBRIKEN!!!!!
Jag la nu till årsmodell i rubriken för denna gången :|
av *pettson*
grammse skrev:Det är en 855 GLT-97. Går att se ute i högra hörnet under KÖR.....
Att ägaren kör en sån årsmodell och annat innefattar inte att det är exakt den bilen som det frågas om. Det har man ju märkt några ggr, därav att jag inte brytt mej om att ens kika där.
så som sagt bra med årsmodell och allt om bilen man frågar om.
i övrigt har inte 97 års modell det variabla insuget mej veterligen tyvärr. Bättre att fota slangarna så ska vi se vad det kan vara.
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
grammse skrev:Det är en 855 GLT-97. Går att se ute i högra hörnet under KÖR.....
Att ägaren kör en sån årsmodell och annat innefattar inte att det är exakt den bilen som det frågas om. Det har man ju märkt några ggr, därav att jag inte brytt mej om att ens kika där.
så som sagt bra med årsmodell och allt om bilen man frågar om.
i övrigt har inte 97 års modell det variabla insuget mej veterligen tyvärr. Bättre att fota slangarna så ska vi se vad det kan vara.
Du har så rätt så*pettson* på en annan forumsdel körde ägaren s60 och ställde en fråga som det senare visade sig gälla en V70N. Rätt info från början underlättar mycket om man vill ha svar på sin fråga.
av Jimmie
Har efter lång tid nu både funnit en kamera och kommit hem från semestern.
Slangen jag funderar över är den övre av de två som är inringade på bilderna. Den är relativt kort, så det är ju begränsat vad den kan nå till, men jag kan inte förstå vart den skall ta vägen.
http://i2.photobucket.com/albums/y23/co ... 100web.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y23/co ... 101web.jpg

Bild
Bild
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]