...

Moderator: Moderatorer

av DDD
Original VW Golf 1,6 :shock:

Denna tråd kan göras mycket lång. Polisfordons utseende och utrustning är situationsanpassade.
Ska de upptäckas = Radiobil. Vill de inte synas alls = Original VW Golf 1,6.

MVH
av Fronten
Japp håller med DDD, de vi pratar om nu som "syns" är ju vanliga civilbilar som används till allt från "tjänstebilar" för krimare (t ex hämta snattare från skolan för förhör ;-) till trafikövervakning. De som inte vill synas, för trafikövervakning eller span syns inte ..

Om man är osäker och har bråttom är det ju bara att åka upp i ändan på dem, slå reg-numret och är det fritt blinka ut igen..

Lite kuriosa, jag körde om en MB på E4an norr om stockholm för ett tag sen, hade infällda extraljus lite här och var i spoilern (klarglas) och extra antenner, en kostymklädd wannabe-italienare i framsätet. Slog den på VV ...

"WOF941, PB, MERCEDES-BENZ E 500, SVART, 2005, LEASING, ITRAFIK, 050309, UTRYCKNING, RIKSPOLISSTYRELSEN, STOCKHOLM" 8)
Användarvisningsbild
av Guligan
Fronten skrev:Japp håller med DDD, de vi pratar om nu som "syns" är ju vanliga civilbilar som används till allt från "tjänstebilar" för krimare (t ex hämta snattare från skolan för förhör ;-) till trafikövervakning. De som inte vill synas, för trafikövervakning eller span syns inte ..

Om man är osäker och har bråttom är det ju bara att åka upp i ändan på dem, slå reg-numret och är det fritt blinka ut igen..

Lite kuriosa, jag körde om en MB på E4an norr om stockholm för ett tag sen, hade infällda extraljus lite här och var i spoilern (klarglas) och extra antenner, en kostymklädd wannabe-italienare i framsätet. Slog den på VV ...

"WOF941, PB, MERCEDES-BENZ E 500, SVART, 2005, LEASING, ITRAFIK, 050309, UTRYCKNING, RIKSPOLISSTYRELSEN, STOCKHOLM" 8)
Se där, då var det ju inte så svårt om man till och med kan avslöja en MB 500...
Det var ju dock knappast en trafikövervakare du körde om.
Är också rätt säker på att ingen Golf typ 1,6 är ute och jagar fortkörare, dock gick det en gammal Volvo 760 i det längsta på E6 norr om Gbg, denna bil kördes en bit in på 2000-talet.
av Lövet
Rikspolisstyrelsen står som ägare på rätt så mycket kul bland annat ett par BMW 760iL (bepansrade, används för VIP personer), ett helt gäng BMW 545 och 550, ett gäng Mercedes E-klass men också lite mer spännande saker som BMW X5, Chevrolet Tahoe och minst en Nissan Armada (!)

Dessa används dels av SÄPO men också för civilpolis operationer. Såg bland annat med egna ögon en Chevrolet Tahoe tackla upp en sunkig Opel Kadett upp in i busshållplats på Sveavägen i Stockholm. Ur polisbilen springer sidan tre civilpoliser och brottar ner personerna i Kadetten och trycker pistolen i nacken på dem! Detta var inte frågan om trafikövervakning om vi säger så...

Men poängen är att snuten har mycket kul till förfogande, definitivt mycket mer än Volvo V70 och 9-5 Kombi.
av DDD
Fronten skrev:Om man är osäker och har bråttom är det ju bara att åka upp i ändan på dem, slå reg-numret och är det fritt blinka ut igen..
Och så kan jag röra till det ytterligare genom att informera att det finns fordon i "tjänst" som inte är registrerade på Rikspolisstyrelsen eller myndighet----
Får se om någon vill lägga inlägg om det!?.... :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
DDD skrev:
Fronten skrev:Om man är osäker och har bråttom är det ju bara att åka upp i ändan på dem, slå reg-numret och är det fritt blinka ut igen..
Och så kan jag röra till det ytterligare genom att informera att det finns fordon i "tjänst" som inte är registrerade på Rikspolisstyrelsen eller myndighet----
Får se om någon vill lägga inlägg om det!?.... :wink:
Kan bara bekräfta ditt inlägg. Jag jobbar på ett företag som "äger" ett antal av dessa fordon som sedan leasas ut operationellt till Rps etc. Då är det fasen inte lätt ens att använda (lägger en censur där). Dock är jag helt övertygad att just dessa fordon INTE används till trafikövervakning.

PM:a mig om du anser att texten ska läggas ut med åtankte på ditt jobb

MVH// DDD Moderator
Användarvisningsbild
av Sparkz
En bekant har en svart Saab 9-5 med lite extra antenner på taket. Han blir väldigt sällan omkörd... :wink:
av Lövet
Här har du en av RPS gamla bilar. På tredje bilden syns det bäst http://www.blocket.se/vi/16892533.htm?ca=11_s. Misstänker att man kan skrämma en och annan med den.
Användarvisningsbild
av Brainy
Fronten skrev: "WOF941, PB, MERCEDES-BENZ E 500, SVART, 2005, LEASING, ITRAFIK, 050309, UTRYCKNING, RIKSPOLISSTYRELSEN, STOCKHOLM" 8)
Här försöker man visst slippa momsen... :lol:

Andreas: Den var lurig tycker jag! Hade tagit den på ljusen under bakstötisen. Men biltema extraljus i fronten? :shock: Måste väl ha blivit monterat efter att den var i deras ägo?

mvh
Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)