Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har införskaffat mig en V70 2.4 (170Hk) -05. Bilen är kanon men jag har märkt något konstigt med kopplingen ?

När jag fastnade i bilkö (läs 1:ans växel och sakta sakta) och det var över 20grader ute så fastnade kopplingen? Det var som om den inte ville fjädra tillbaka? Utan var kvar långt ner i botten!! ?:-/ Jag kunde lyfta upp den med foten och då fungerade allt som vanligt ? Efter bilkön har jag kört ca 30 mil utan att märka något, allt funkar ?:-/ ??:-/
Någon som har ett bra svar ?? Är det kopplingen som håller på att ge upp? Bilen har bara gått 11000 så den borde inte vara slut!
Men kopplingen ska ju vara hydralisk och självjusterande ?? Så jag borde få detta problemet även vid normal körning ?? Har hört något om att det ska sitta hjälpfjäder i pedalstället som ska hjälpa kopplingen att fjädra tillbaka? Kan det vara så att hydraliken inte orkar trycka tillbaka kopplingen när man kör på dragläge, som vid krypkörning?
Det är så att kopplingen inte sjunker i botten direkt utan bit för bit ?
Nja. Kolla så hjälpfjädrarna sitter. Stick in huvudet under pedalerna och kolla. Har slavcylindern gett upp så bör du märka det genom att bilen slukar bromsvätska. Som i sin tur hamnar på kopplingen och då får du byta det mesta som har med koppling att göra.
Har fortfarnde inte hittat problemet med min koppling ?? Fjäderen ser ut att sitta bra ??
Jag har pratat med Bilia och förklarat mitt problem men fick som svar att de aldrig hört talas om problemet och hade ingen direkt idé om vad som kunde vara fel !! Och för mig så låter det dyyyrrrttt om de ska titta på det ??:-/

Har dock upptäckt att jag kan framkalla problemet genom att hålla kopplingen nere samtidigt som jag sätter ganska hårt tryck på bromsen ?! Känns som något suger i sig all olja ?? Det har inte fyllts på någon bromsolja på snart 2000 mil (dax för service), men nivån ligger på max så det går inte åt någon olja ??

Ett annat problem som jag upptäckt är att bromsen känns "svampig" om man pumpar ett antal gåner på bromsen för att sedan sättta hårt tryck? Det känns som om bromsen då inte blir stum utan fortsätter att sakta sjunka mot botten ?

Är det luft i systemet eller vad kan jag ha för problem ?? ?:-/
Hde en gamal saab som hade samma tendenser vid värme och krypkörning, den blev bättre när man bytte/luftade bromsvätskan till kopplingen. (essingeleden var inte rolig den sommaren) :-(O)
Gissar att det var vatten i bromsvätskan, och vatten = viss del gas som expanderar vid värme.

Din bil är ju så ny, tycker inte det kan vara det felet.
Å andra sidan är det en billig första åtgärd som man kan göra själv.

Haynes till min s70 specar att man ska byta bromsvätska vart annat år.
Hur många gör det? inte jag iallafall.
/Micke
Hade exakt samma fenomen på min förra bil ,en v70 TDI -98.Vid vanlig körning med och utan släpkärra så var allt normalt, men när jag hade typ dragit husvagn (stor) och när man stannade efter kanske 10-15 mil ungefär, så var den precis som din, pedalen fastnade nere och man fick lyfta upp den med foten för att det skulle fungera normalt igen. Jag vet inte om det kan ha varit så att kopplingen kanske slirade lite och det blev sån värmeutveckling så att detta fenomen uppstod.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]