Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#208691
Xenon finns i två varianter, D2R för reflektor och D2S för projektor. Halogenlampor finns (såvitt jag vet) inte i särskilda varianter till projektorlysen.
#208707
andreas_lofgren skrev:Xenon finns i två varianter, D2R för reflektor och D2S för projektor. Halogenlampor finns (såvitt jag vet) inte i särskilda varianter till projektorlysen.
härligt, nån som vet! vad gör det för skillnad d2r vs. d2s?? är det en sockelbenämning? finns d2s i h7-utförande?
#208742
Nej, det går inte att stoppa en xenonlampa i sockel för Halogen, dessutom är inte reflektorerna gjorde för det = du kommer att blända. Dessutom behöver du sk "ballaster" för att försörja xenonlampan med ström.

Skillnaden mellan D2S och D2R är att D2R är försedd med en liten avskärmning för att fungera i bilen med reflektorstrålkastare. Exempel på dessa är V70N/S60, Mercedes E-klass (förra gen.), Citroen C5 (förra gen) dvs bilar med xenonstrålkastare och traditionell reflektor. Utöver detta finns också D1S som är en annan xenontyp. Används i V70II, Saab 9-5, Audi A4 bland annat.
#208847
andreas_lofgren skrev:Nej, det går inte att stoppa en xenonlampa i sockel för Halogen, dessutom är inte reflektorerna gjorde för det = du kommer att blända. Dessutom behöver du sk "ballaster" för att försörja xenonlampan med ström.
Hur menar du här?
Säljs hur mycket xenon kit som helst som man kan stoppa i vanliga halogen socklar och det funkar hur bra som helst
Riktigt att dom inte är gjorda för det men om dom bländar så ställer man ner dom eller vrider ner dom inifrån om man nu har den regleringen
#208867
Jag vill överhuvudtaget inte nämna de fulkonverteringskit som finns ute på marknaden på grund av hur dåligt de fungerar. Det går aldrig att stoppa en xenonlampa i en strålkastare avsedd för Halogen på grund av fundamentala skillnader i lampans konstruktion. En xenonlampa och en halogenlampa har inte sin ljusaste punkt på samma ställe på glödtråden (eller gasbågen som det handlar om i en xenonlampa egentligen) vilket gör att ljuset reflekteras helt fel.

Resultatet av detta är mycket enkelt att se och det finns dessvärre hur många exempel som helst ute i trafiken. Ljusbilden vid en fulkonvertering blir diffus vilket gör att det inte alltid hjälper att ställa ner lampan eftersom brytningen är så dålig att du kan få stickstrålar som är alldeles för spridda.

En original xenonstrålkastare bryter ljuset knivskarpt just för att effekterna av en bländning är så negativa. Det är stor skillnad mellan att få en felriktad xenonlampa i nosen än en halogendito.
#208869
andreas_lofgren skrev:Jag vill överhuvudtaget inte nämna de fulkonverteringskit som finns ute på marknaden på grund av hur dåligt de fungerar. Det går aldrig att stoppa en xenonlampa i en strålkastare avsedd för Halogen på grund av fundamentala skillnader i lampans konstruktion. En xenonlampa och en halogenlampa har inte sin ljusaste punkt på samma ställe på glödtråden (eller gasbågen som det handlar om i en xenonlampa egentligen) vilket gör att ljuset reflekteras helt fel.

Resultatet av detta är mycket enkelt att se och det finns dessvärre hur många exempel som helst ute i trafiken. Ljusbilden vid en fulkonvertering blir diffus vilket gör att det inte alltid hjälper att ställa ner lampan eftersom brytningen är så dålig att du kan få stickstrålar som är alldeles för spridda.

En original xenonstrålkastare bryter ljuset knivskarpt just för att effekterna av en bländning är så negativa. Det är stor skillnad mellan att få en felriktad xenonlampa i nosen än en halogendito.
Då borde det bli bra med en xenonlampa med "keps" på som tydligen gör så att det inte blir nåt ströljus. Ska själv sätta xenon i helljuset som är vanlig reflektor i.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]