Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av K
Vilken turbo motor o låda passar rakt av i en 960 91:a.
Användarvisningsbild
av Lilja
B230FT B230ET B230FK B204ET. Lådor M46,M47 och M90 samt automatlådorna vad dom nu heter.
Har säkert glömt något.
av K
Tackar.Vilken motor är bäst,kanske en svår fråga att besvara eftersom alla tycker olika.
Dock så kanske någon kan ge ett svar.
Vill ha ca 175-200 hk eftersom nuvarande motor ger 204 hk och ett bra vrid.
Går det att behålla nuvarande autlåda eller måste även den bytas.
Tacksam för svar.
av Addekarlsson
Börja med att ta reda på info så du kan regga bilen med nya motorn, innan du ger dig på att byta.
Att byta motor i en bil från -89 och uppåt är inte helt lätt.
Finns en hel del info om detta på forumet. Sök på motorbyte, regbesiktning och liknande, så kommer du snart förstå vilka problem det kan komma att innebära.

Frågan gällande nuvarande automat, så kommer den inte passa på ovan nämnda motorer. För sprängkåpan är utformad och byggd för vitblock (alublock), och motorerna ovan är rödblock (gjutjärn), samt att befintlig motor är en sexa, övriga är fyror.
Det är stora skillnader mellan vitblockare och rödblockare.

Mvh/ Adde
av Gerling
tänkte bara höra en sak..

om man har en 960 med 2,5 liters motorn, kan man bara kasta i en 3,0a då? byta styrbox också?
eller de passar inte alls rakt i? manuell låda...

en annan sak, hur långt rullar motorerna? såg en nu som gått 40 000mil...
av Gerling
ingen som vet om 3,0 liters 6an passar rakt ner i en 960 -95a med 2,5 liters? manuell växellåda, är det m90 låda?
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]