Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hejsan.

Min mamma har en Volvo 940GL årsmodell 1993. Vet ej vad motorbetäckningen är men har för mig att den är på 116 hK.
Nu till problemet. Det händer ibland att bilen dör på tomgång och att man oftast behöver ge gas när man skall starta den. Det kan fungera utan att man gasar också men då ligger varvet mycket lågt under några sekunder efter att den startat. Detta problemet är som värst när den är varm men den verkar inte helt 100 när den är kall heller.

Detta problemet har varat ganska länge, och bilen har bland annat varit inne på verkstad där de inte lyckats fixa felet.
Eftersom den oranga lampan lyste så har jag kollat felkoder och fått fram följande:
Uttag 2 (bränslesystem) 1-2-1 Signal från luftmassemätare
Uttag 6 (tändsystem) 2-4-1 EGR-system (flöde)

Jag har raderat dessa koder och bilen är nog körd ca 20 mil sedan dess och lampan har inte börjat lysa igen men problemet är desamma.
Detta är inte första gången jag har kollat felkoderna och raderat dessa men jag kommer ihåg att innan bilen var på verkstaden så kollade jag koderna och det var då 3 st. Nu har jag ju naturligtvis inte kvar pappret så jag vet inte vilka de var.
Jag vet att verkstaden bytte lambdasond och testade byta luftmassemätaren men satte tillbaka den gamla eftersom bytet inte gav resultat.

Värt att nämna kan vara att bilen gått igenom besigtning med problemen utan någon anmärkning på avgasvärden.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med tips om vad det kan vara för fel.
Hoppas jag inte glömt någon information.
Rent och fint spjällhus, rätt justerat spjäll och spjällkontakt är grunden för en riktig tomgång.

Ta loss och gör rent.
Från att skruven precis börjar ta i armen skruvar du 1/4 varv till och drar åt låsmuttern. Ta gärna loss spjällkontakten under tiden så den inte stör inställningen. Sätt tillbaka kontakten och justera så den klickar så fort spjället börjar öppna.
av DDD
Gör som Sparkz säger och återkom.
Motorn heter FD och skillnaden mellan FB och FD, som introducerades 1993, är att FD har EGR ventil och på så vis färre HK gentemot FB så har hela 131 Hk :shock: .

Nog med OT.

MVH
Sparkz skrev:Från att skruven precis börjar ta i armen skruvar du 1/4 varv till och drar åt låsmuttern.
Du menar väl 3/4 varv? Målet är ju att grundtomgången ska ligga på 480-520 rpm, så 1/4 varv känns lite tycker jag... :roll:
Jag råkar vara på jobbet nu så jag slog upp den heliga skrift och dubbelkollade. 1/4 varv är det. (Och 1/2 på 16-Ventilare) Men att klämma slangen till tomgångsventilen och ställa varvet några hundra varv under normal tomgång funkar också. Förutsatt att allt annat är riktigt då. Man ska inte använda den skruven för att kompensera för andra fel.
hejsan jag snor den här tråden lite jag har samma problem och jag är inte så jette haj på bilar jag ahr en 940 turbo vart sitter spjäll huset på den och givaren?? skulel uppskatta bilder om det går

tack så mycket
Hur gör man rent på ett bra sätt då?

Och nej har inte försökt mig på detta ännu. Det är ju roligare att pula med sin egen bil. Får se om jag får tid + att bilen är tillgänglig samtidigt.

Men en sak jag funderat på. Borde de inte kollat detta på verkstaden.

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]