Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Huggo
Vilka/et fel kan det vara på min 960 91:a som hinkar i sig över 3 liter etanol (bytt till större spridare 30 % mer bränsle BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar)vid husvagnskörning.
Inga bromsar ligger på.Marschfart 80-90.Vagnen väger 1500 kg.
Vad kan jag kolla.Nyservad.Luftfilter bytt mm.
Tycker att det är extremt mycket.
På hemvägen tändes lamdalampan.hur släcka den.
Tacksam för tips.
av 945S
För stora spridare? För högt tryck? Kolla felkoder. Jag gissar på 231 och 232. Motorn får för mycket bränsle.
Hur mycket drog den med bensin och husvagn?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ja över 3l/mil låter mycket med husvagn!! Min 965:a drog 2,65 med husvagn (Cabby 532 CTD-86 ~1400kg) vid hastigheter på 85-95. Den vagnen är dock väldigt tungdragen över 80km/h. Tilläggas kan att jag drog vagnen i väldigt långa uppförsbackar. Finns en klistrad tråd längst upp i denna forumsdel om hur du kan läsa ut felkoder. Det är samma procedur som att kolla felkoder på ett LH2.4 som att kolla på ett Motronic 1.8 som sitter i din 960.

/David
av Huggo
Har inte dragit husvagnen med bensin.Enbart etanol.
Skall försöka att klura ut hur man läser felkoderna.
Hoppas att jag kan släcka lamda lampan.
av 945S
Koncentrera dig på att lösa problemet istället för att släcka lampan... Att den lyser är inte ett problem i sig.
Hur mycket drar bilen utan husvagn då?

Nybbe, 2,65 var det med etanol eller bensin?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med den förbrukningen kommer du att få tvåa på avgasvärden ändå. Bilen försöker tala om för dig vad som är fel, lyssna på den i stället!

(Och när blev jag bilpsykolog?) :lol:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sparkz skrev:Med den förbrukningen kommer du att få tvåa på avgasvärden ändå. Bilen försöker tala om för dig vad som är fel, lyssna på den i stället!

(Och när blev jag bilpsykolog?) :lol:
OfTopic!
Jag som gav mig :twisted: på att du var bilmekaniker och inte bilskrynklare (bilspykolog)... :lol:

Benämner vi dig dr. Sparkz nu? :wink:
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]