Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tiwatz
Hallå! Det är så att jag har tagit över min brors projekt som är en Volvo Amazon. Tanken är att jag ska stoppa i en B230 i den och tänkt att trimma den lite. Motorn är en B230 E som kommer från en 245 -88. Jag har aldrig hållt på med sådana motorer tidigare och tänkte vässa den lite innan den åker i.
Så nu kommer mina funderingar, vad är det bästa jag kan göra för att få upp den till ca 200-250 hk? vad ska jag t.ex. ha för kam? Ska jag göra något med insprutningen? Porta topp? Vilken låda ska jag använda, Amazon orginal (m40) eller den till 245 (m45 ? osäker på den) osv?

Kom gärna tips osv. vad jag kan göra för att den ska gå så bra som möjligt. Även om någon vet vad som ska göras för att jag ska få igenom den på besiktningen med en B230 orginal motor.

Edit: Har även en förgasartopp liggandes men antar att det är bättre med insprutare?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Varför inte en turbomotor som du lättare och billigare kan få upp effekten på. :roll:
Jag skulle nog lägga i en M46 eller en M90, med 250 hk knäcker du nog M40n ganska omgående. :twisted: Använder du M40n så får du dessutom sätta lådan på sned eller rakställa motorn.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]