Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

(Jag har en 745 B200F från 1991)
Det är mindre trevligt att bilen totalpajar mitt i semestern...
Jag tar mycket tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig att lösa detta.

Följande är konstaterat:
Bensinpumpen går inte, förutom när jag klämmer åt kontakten för aktuell spole på bränslepumprelät. Då går bilen precis som vanligt.
Den andra spolen drar som den skall.
Jag har testat reläets spolar direkt mot batteriet och de fungerar. Fick även låna grannens relä för att testa,vilket inte hjälpte.
Reläet får ingen spänning över ben ett och två i reläkonsolen när jag maler med startmotorn.
Ledningen från styrenhetens stift 20 till ben 2 på reläet är hel (0,2ohm).
Varvräknaren fungerar som den skall.

Frågor:
Allt verkar peka på att styrenhetens utgång nr 20 har lagt av...eller finns det något mer att kolla innan jag skaffar en annan styrenhet?

Finns det till exempel någon signal som styrenheten använder för att se till att bensinpumpen inte skall gå? Vid en krock kanske den ser till att bensinen inte fortsätter att pumpas från tanken?

Min styrenhet har nummer 0 280 000 594 / 3531 831 (om mågon har en sådan att sälja så säg gärna till!)
Kan man testa med en annan styrenhet som inte har samma nummer som min? Om bilen som den styrenheten sitter i har samma bränslesystem så kanske det räcker?
gleal skrev:(Jag har en 745 B200F från 1991)
Det är mindre trevligt att bilen totalpajar mitt i semestern...
Jag tar mycket tacksamt emot alla tips som kan hjälpa mig att lösa detta.

Följande är konstaterat:
Bensinpumpen går inte, förutom när jag klämmer åt kontakten för aktuell spole på bränslepumprelät. Då går bilen precis som vanligt.
Den andra spolen drar som den skall.
Jag har testat reläets spolar direkt mot batteriet och de fungerar. Fick även låna grannens relä för att testa,vilket inte hjälpte.
Reläet får ingen spänning över ben ett och två i reläkonsolen när jag maler med startmotorn.
Ledningen från styrenhetens stift 20 till ben 2 på reläet är hel (0,2ohm).
Varvräknaren fungerar som den skall.

Frågor:
Allt verkar peka på att styrenhetens utgång nr 20 har lagt av...eller finns det något mer att kolla innan jag skaffar en annan styrenhet?

Finns det till exempel någon signal som styrenheten använder för att se till att bensinpumpen inte skall gå? Vid en krock kanske den ser till att bensinen inte fortsätter att pumpas från tanken?

Min styrenhet har nummer 0 280 000 594 / 3531 831 (om mågon har en sådan att sälja så säg gärna till!)
Kan man testa med en annan styrenhet som inte har samma nummer som min? Om bilen som den styrenheten sitter i har samma bränslesystem så kanske det räcker?

Det var tråkigt att höra!
Var har du fått för felkoder?
Och troligen har du en B230F motor i bilen! Bendix Regina?
Styenhet: 0 280 000 594 med utbytesnr. 0 986 261 760 är båda från bosch LH2.4.
Har du mätt ifall du har spänning mellan stift 3 & 2 när du kör på starten. Relät i sockeln och mätning utförd från sockelns undersida.
Det har hänt att den utgången har lagt av i styrenheten. Inte ofta, men det har hänt. Man kan ju fulkoppla med en knapp, men det känns inte bra. Kanske ta ett grönt relä till en E-motor och koppla på vid sidan av det vita. Det gör samma sak som styrenheten, startar pumpen när det får pulser från tändsystemet. Men det borde väl gå att hitta en styrenhet på skroten för vettiga pengar och göra det rätt.
Det var tråkigt att höra!
Var har du fått för felkoder?
Och troligen har du en B230F motor i bilen! Bendix Regina?[/quote]

Får inga felkoder (får endast 1----1----1) på varken kontakt 6 eller 2.
Jag har faktiskt en B200F, vet att det inte är direkt vanligt, men denna bilen är importerad från Tyskland.
Bränslesystemet är Jetronik 2.4, tror jag, eftersom det står jetronik på styrenheten och att det finns diagnostikenhet.
Har du mätt ifall du har spänning mellan stift 3 & 2 när du kör på starten. Relät i sockeln och mätning utförd från sockelns undersida.[/quote]

Får ingen spänning där heller, stift 2 jordas aldrig av styrenheten verkar det som. Mäter jag mellan siftt 2 och jord ligger det 12V när tändningen är på och kortar jag 2 till jord så drar spolen och pumpen startar.
Sparkz skrev:Det har hänt att den utgången har lagt av i styrenheten. Inte ofta, men det har hänt. Man kan ju fulkoppla med en knapp, men det känns inte bra. Kanske ta ett grönt relä till en E-motor och koppla på vid sidan av det vita. Det gör samma sak som styrenheten, startar pumpen när det får pulser från tändsystemet. Men det borde väl gå att hitta en styrenhet på skroten för vettiga pengar och göra det rätt.
Ja det känns som det lutar åt att byta styrenhet. Såg en på bildelsbasen.se som ligger på 1200kr. Borde kunna få tag i en lite billigare tycker jag.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]