Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samcan
Tjaaa, jag fick lite felkoder på min T5 och tänkte att det va kanske läge att skaffa ensånhär läsare, men icke sa nicke, den jäveln vill int eläsa ur något alls, har tillochmed provat på V70 D5, verkar inte funka att läsa ur något med, eller så gör jag något fel, vad jag förstår så ska man slå på tändningen Läge1, koppla in dosan slå om till Läge2 och trycka på READ, men det händer inte ett smack , det stog något men n u har jag glömt vad det va som stog, hehe , ska labba litet med det iaff. Åkte till Biltema i Örebro , men där var den slut och ioomed jag hadde semmester och hadde all tid i världen så tog jag en sväng förbi Biltema i Västerås, så jag utnytjar min semmestär dit väl ialafall ! haha , Kan ni beskriva hur ni andra som har den här felkodläsaren, har fått den o fungera o hur fin den är :) , kanske jaeg som har fått en galen pryl bara /trasig

//
av Totte_T6
samcan skrev:Tjaaa, jag fick lite felkoder på min T5 och tänkte att det va kanske läge att skaffa ensånhär läsare, men icke sa nicke, den jäveln vill int eläsa ur något alls, har tillochmed provat på V70 D5, verkar inte funka att läsa ur något med, eller så gör jag något fel, vad jag förstår så ska man slå på tändningen Läge1, koppla in dosan slå om till Läge2 och trycka på READ, men det händer inte ett smack , det stog något men n u har jag glömt vad det va som stog, hehe , ska labba litet med det iaff. Åkte till Biltema i Örebro , men där var den slut och ioomed jag hadde semmester och hadde all tid i världen så tog jag en sväng förbi Biltema i Västerås, så jag utnytjar min semmestär dit väl ialafall ! haha , Kan ni beskriva hur ni andra som har den här felkodläsaren, har fått den o fungera o hur fin den är :) , kanske jaeg som har fått en galen pryl bara /trasig
//
Har du kollat att kontakten verkligen sitter i ordentligt, på min så är själva hållaren lite svajig så jag håller i bakom för
att ge stöd när jag trycker i kontakten.

Vad står det på displayen när du har kopplat in den?
Normalt så växlar displayen mellan "PRESS" & "READ" om vartannat.
När jag trycker in read knappen och släpper den så börjar displayen att visa en rad bindestreck medans den
läser/kollar ev.larm
när det är klart så borde den visa "NO CODE" då är allt ok inga lagrade larmer, men om displayen säger "NO LINK"
då kan inte den upprätta kontakt med bilens dator....
Om du har något larm så visas det första tex "P0300" om du har flera larmer så visas en pil efter första larmkoden
tex "P0300 ->1" tryck på read igen så stegar du till nästa osv.
Om du håller read knappen intryckt i mer än 5sek så utförs en ny läsning från bilens "computter"

Vad är det för årsmodell du provade på?
Användarvisningsbild
av samcan
Totte_T6 skrev:
samcan skrev:Tjaaa, jag fick lite felkoder på min T5 och tänkte att det va kanske läge att skaffa ensånhär läsare, men icke sa nicke, den jäveln vill int eläsa ur något alls, har tillochmed provat på V70 D5, verkar inte funka att läsa ur något med, eller så gör jag något fel, vad jag förstår så ska man slå på tändningen Läge1, koppla in dosan slå om till Läge2 och trycka på READ, men det händer inte ett smack , det stog något men n u har jag glömt vad det va som stog, hehe , ska labba litet med det iaff. Åkte till Biltema i Örebro , men där var den slut och ioomed jag hadde semmester och hadde all tid i världen så tog jag en sväng förbi Biltema i Västerås, så jag utnytjar min semmestär dit väl ialafall ! haha , Kan ni beskriva hur ni andra som har den här felkodläsaren, har fått den o fungera o hur fin den är :) , kanske jaeg som har fått en galen pryl bara /trasig
//
Har du kollat att kontakten verkligen sitter i ordentligt, på min så är själva hållaren lite svajig så jag håller i bakom för
att ge stöd när jag trycker i kontakten.

Vad står det på displayen när du har kopplat in den?
Normalt så växlar displayen mellan "PRESS" & "READ" om vartannat.
När jag trycker in read knappen och släpper den så börjar displayen att visa en rad bindestreck medans den
läser/kollar ev.larm
när det är klart så borde den visa "NO CODE" då är allt ok inga lagrade larmer, men om displayen säger "NO LINK"
då kan inte den upprätta kontakt med bilens dator....
Om du har något larm så visas det första tex "P0300" om du har flera larmer så visas en pil efter första larmkoden
tex "P0300 ->1" tryck på read igen så stegar du till nästa osv.
Om du håller read knappen intryckt i mer än 5sek så utförs en ny läsning från bilens "computter"

Vad är det för årsmodell du provade på?

Jag har provat på min S60 T5 2001, och min D5 V70 2004, blev no link några gånger fick jag för mig , o några gånger no code, eller liknande, fast t5 har problem med att service omgående och spjällhuset låter konstigt, men då tycker jag att den ska ska finnas nån felkod, det är juh röd triangel , är inte hemma nu är i la norrtälje , men under morgon dagen ska jag hårddtesta prylen, verkar vara najs annars om den vill fungera nu bara :)
Användarvisningsbild
av wissel
Hej. Idag tändes "motorlampan" i instrumentet, nåväl jag statade om motorn då detta funkade förra gången (2 månader sen) men icke idag. Jag drog till Biltema och köpte felkodsläsaren för 699:- Glad i hågen förstås. Satte mig i bilen och lampan är släckt :-O) Snacka om att den funkar.....räcker tydligen med att ha den i bilen bara :wink: Väl hemma så installation i laptopen, sedan ner till bilen för avläsningen....."no code" fick jag till svar.
Men jag hade tändningen AV när jag kopplade in Läsaren sedan nyckeln till läge 2. Då kom beskeet READ...sedan bindstreck, 1 minut sedan NO CODE. Jag höll rätt ordentligt i kontakten och tryckte den mot så att inget glapp tilläts....Tack för tipset Totte.
:-)-)
Användarvisningsbild
av samcan
konstigt att det inte vill fungera för mig, stor no code effter ett tag..... konstigt
Användarvisningsbild
av wissel
Den funkar väl :roll: Du har inga felkoder lagrade :!: :!:
:-)-)
Användarvisningsbild
av samcan
aa kan va så, men varför står det serva omgående, eller liknande, det är visseligen en orange triangel vad jag har förstått, o det luktar gasspjäll om det hela, men det kanske är inga felkoder då, inte vet jag... vore kul om man förstog felet ialafall
Användarvisningsbild
av wissel
Märkligt då du har meddelande i displayen också , det hade inte jag, endast "motorlampan" som lyste och inga meddelanden :!:
Faen det borde komma upp Koder till din manick tycker jag. :-(O) Har du försökt att kolla via USB på din dator ? Jag installerade programmet först utan att ha kopplat till läsaren, sedan när jag anslöt läsaren ville datorn ha CDn igen sedan klockrent. :-DD :-)-)
av Totte_T6
samcan skrev:aa kan va så, men varför står det serva omgående, eller liknande, det är visseligen en orange triangel vad jag har förstått, o det luktar gasspjäll om det hela, men det kanske är inga felkoder då, inte vet jag... vore kul om man förstog felet ialafall
Prova att ha apparaten inkopplad med motorn igång med aktivt larm på motorlampan, om det nu är gasspjället
så tillhör det drivlina och du borde få någon Pxxxx kod.

Bara att lägga den i dörrens sidoficka med skyddsplasten runt den för man vill ju inte repa den käckt knallgula plasten :)

Men larmen ligger lagrade i bilens databox så de ska visas i efterhand även om felet har försvunnit, så var det
med mitt P0335 larm som jag hade temporärt med tjyvstopp på motorn och sen fungerade felfritt i två veckor..!

Du har väl inte ryckt bort batteriet över natten för då tappar du lagrade larmer?!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!