Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
750 ! Det var ofta. Behövs det verkligen? Kör du mycket kortsträckor?

Jag kör nästan alltid sträckor över 2 mil så för mig räcker nog 1000 mil.
Sen har jag börjat fundera på vad som skall göras vid nästa service. Det är ju lite jobbigt när man inte vet vad som gjorts innan.
Förra ägaren har lämnat in bilen på Volvo för service enl serviceboken, dvs var 2000-ende mil. I serviceboken står ju inte mer än ett litet X för Basservice och vad det nu är för andra alternativ, sen är det skrivet när stift och bromsbeläggen är bytta.

Funderar på om man tex behöver byta kylarvätska, bromsvätska, olja i växellådan (manuell)... ja sånt med lite längre intervall.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tomas88 skrev:750 ! Det var ofta. Behövs det verkligen? Kör du mycket kortsträckor?
Jag har ca 1 km till jobbet men orkar ej cykla. sen går det ganska hårt ibland :roll: så 750 mil tycker jag är lagom byte. eller det blir så när det är 1500 mila och jag vill byta en gång mellan.
Måste ju vara rädd om lilla fläckten under huven :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men 1 km !!! På sommaren och du kör bil :roll: Ja ja jag ska väl inte gapa så mycket jag har ju också kört såna sträckor någon gång, men ändå.
Se till att köpa en cykel nu grammse. :wink:

Själv har jag ca 25 km till jobb/skola så cykel blir lite jobbigt.

Men kör du enkilometerssträckor så förstår jag att du kör på 750 mils intervall. Min har ju serviceintervall på 2000 mil så 1000 mil för oljan blir lagom.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har faktiskt 2 cyklar, en "jag rullar" edition . Men skulle jag cykla till jobbet hinner jag aldrig i tid, får vara glad om man lyckas stämpla in i tid 2 gånger i veckan :oops:
Tillbaka till din bil :D Har du funderat på solfilm??? Tror en ljus toning skulle göra sig fint på kärran 8)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Njae solfilm har jag inte funderat så mycket på. Men däremot finns det en del andra saker jag har funderat på eller tänker skaffa.

Andra fälgar.
Bättre lyse. (Xenonkonvertering/extraljus)
Motorvärmare.
Ny vindruta.
Huven skulle behöva en omlackering. (fullt med stenskott)
En snyggare grill.
Chippning.

Listan jag skivit är ju mest funderingar, och det är ju inte gratis heller.
Andra saker på bilen kostar ju också.
Tror nog jag får byta det andra bakhjulslagret också. Det har nämligen kommit lite mysko ljud höger bak när man har lite fler folk i bilen.

Sen får man ju inte glömma att hålla efter rosten. Jag måste ju se till att fixa de andra hjulhusen också, mm.
Användarvisningsbild
av bjompa
Lägg på en ljus oning som grammse säger, de blir tjusigt, å skaffar du xenonljus i halv och hel behöver du inga extraljus.. de blir ruggigt bra ljus tycker då ja.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hmm. Ska kanske fundera lite på det där med toningen. Kan man fixa det snyggt själv om man aldrig gjort det förr?

Sen är jag lite kluven när det gäller lyset. Många säger ju att det går inte få så bra lyse med de ordinarie reflektorerna sen säger andra att det blir jättebra. Jag är ju van vid 3x Bosch 225 som jag hade på 240n. Sen att ha det i halvljuset vet jag inte, är rädd för att åka omkring och bländas, dessutom lär det ju inte gå igenom besigtningen.
Användarvisningsbild
av bjompa
Tomas88 skrev:Hmm. Ska kanske fundera lite på det där med toningen. Kan man fixa det snyggt själv om man aldrig gjort det förr?

Sen är jag lite kluven när det gäller lyset. Många säger ju att det går inte få så bra lyse med de ordinarie reflektorerna sen säger andra att det blir jättebra. Jag är ju van vid 3x Bosch 225 som jag hade på 240n. Sen att ha det i halvljuset vet jag inte, är rädd för att åka omkring och bländas, dessutom lär det ju inte gå igenom besigtningen.
Toningen är nog ingen lek när de gäller bakrutan, sidorna klarar du ju galant, ta ur rutorna i bakdörrarna så är de ännu lättare..
Nja samma ljus som 3xBosch blir de ju inte men ja tycker då att de är riktigt bra lyse på min nu, å de är ingen som blinkat eller gett mej fingret för att de bländar, däremot blir de grinigt om inte ja bländar av :mrgreen:
De som är lite kasst me xenon är ju att ljuset är vitt ända fram tills de inte når längre där är de tvärt mörkt, inte som vanliga halogen som typ tonar ut eller hur man ska säga, men de är jävligt behagligt ljus på kvällar å nätter..

Sen att de inte går igenom besiktningen är väl skit samma, de tar ju max 5 min att byta ut till vanliga lampor igen, har du gömt undan kablar å skit så är de ju bara låta dom sitta kvar för de kan dom ju inte säga nått om.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag förstår ju att det inte kan lysa som 3 feta Bosch 100 wattare.

Men jag har så jäkla svårt att bestämma mig för vad jag skall ha. Bättre lyse vill jag ju ha i alla fall. Jag kör ju mycket landsväg utan viltstängsel.
Sen håller jag med om att xenonet blir jäkligt snyggt. Men jag är inte helt övertygad om det med bländningen. Vissa säger att det bländar och andra säger att det är lugnt. Men det måste ju ändå bli lite mer bländning, lyser det tre gånger mer så måste det ju blända mer. Men frågan är bara om det är trafikfarligt. Sen är det ju inte bara besigtning, farbror blå kan ju ha synpunkter också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Idag har jag rostskyddsbehandlat lite till. Underredsmassa på syrayburk har jag inte hunnit skaffa än så det blev att kladda med pensel.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 137

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]