Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tomas88 skrev:
*pettson* skrev:
Mattias_F skrev:Volvo_Islander hade blocknycklar från Biltema, jag skulle vilja ha dem med led och vändbar spärrfunktion i, någon som vet något om kvaliteten på dem. De är inte gratis precis.
(fast betydligt billigare än Bahco-Sandvik)

Bild
Fungerar helt kalas. Har plågat dom svårt på sätt man INTE ska använda dom på. OCH dom håller ännu efter 2år.
Måste bara hålla med. Mycket smidiga bra verktyg. Jag har än så länge bara köpt storlek 10 och 13 men det kommer nog bli fler.
hmm jag har väl...
10,11,12,12,13,13,14,15 mera nästa gång jag handlar..
(jepp dubbla 12 och 13)
av Amarace
Håller med *pettson* om att när man drar sönder spärrskaft/spärrnyckel så har man använt dom fel, man får aldrig hårddra med sådana (varken när man lossar eller drar åt), är bara ett hjälpmedel för att underlätta så det går snabbare. Sen så självklart håller ett riktigt kvalitetsverktyg oftast bättre än Biltema, men Biltema håller för det som det är gjort för.
Verktyg ska man vårda och använda som det är gjort för att användas, då håller dom hur länge som helst i princip. En så enkel sak som en mejsel är det inte många som använder rätt, PH i PZ spår, för smal mejsel i brett spår o.s.v. Och då skylls det på verktygen som oftast egentligen inte är nåt fel på.

Har själv biltema verktyg i en verktygslåda och tycker dom fungerar utmärkt, men kör med "kvalitets"verktyg överlag (tyskt eller Bahco i det mesta).

Just angående spärrskaft kan jag berätta om Bahcos kvalitet förr, har ett ärvt spärrskaft från 40-tal, kanske 50-tal som min Morfar hade, det är med 30 tänders spärr och kraftiga tänder/kuggar (som jämförelse har ett halvtums spärrskaft normalt 72 tänder). Det är draget så det börjar likna en banan lite, men nog fasen håller det, en kugg syns det att det är sämre, men i övrigt fungerar det utmärkt.
Har själv testat ett likadant (vill inte förstöra det andra då det har nostalgivärde) och det var på traktorn, 38mm 3/4" hylsa med adapter ner till 1/2" och ett rör på en meter och i det ett spett, jag hängde på spettet (och jag är 120kg+) och det gick inte sönder och böjde sig inte heller, så jag undrar vad min Morfar gjorde med sitt för att böja det.
av 945S
Bild

Kvaliteten verkar vara ok på de där men jag tycker leden är störande. Den viker sig alltid vid fel tillfälle, dvs när man försöker få på verktyget på muttern. Det är klart att ibland måste man ha en led för att kunna komma åt, men i de fall där man har gott om plats (vilket är de flesta) hade det varit bättre utan led. Det finns dock även ledlösa nycklar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
945S skrev:Bild

Kvaliteten verkar vara ok på de där men jag tycker leden är störande. Den viker sig alltid vid fel tillfälle, dvs när man försöker få på verktyget på muttern. Det är klart att ibland måste man ha en led för att kunna komma åt, men i de fall där man har gott om plats (vilket är de flesta) hade det varit bättre utan led. Det finns dock även ledlösa nycklar.
Jo de ledlösa är dessutom billigare. Men om man ändå kommer åt kan man ju likagärna ta ett vanligt spärrskaft med hylsa.
av 945S
Tomas88 skrev: Jo de ledlösa är dessutom billigare. Men om man ändå kommer åt kan man ju likagärna ta ett vanligt spärrskaft med hylsa.
Inte alltid. Ett spärrskaft är större och klumpigare och så måste man ju byta hylsa och hålla reda på dessa. Och så får man kraften ett par cm snett med spärrskaft. Petitesser kanske men får jag välja använder jag hellre individuella nycklar.
av Cornelia
Vi köper vissa saker på Biltema och vissa saker på Mekonomen och en liten del på Volvo/Bilbolaget. På Volvo blir det mest sånt som de övriga 2 ställena inte har.
Biltemas saker har vi än så länge inte haft några problem med. Diffar det inte så många kronor köper man ju original men är det en enorm skillnad så brukar dte bli Bil/Mekosaker...

Biltemas oljor är ju bra om man väljer rätt. Har fungerat lika bra som dyra för oss iaf men vi byter ju ofta. Dock köps inga oljefilter på Tema...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag köper både olja och filter på Biltema. Vet inte om det finns någon test som tyder på att Biltemas filter skulle vara sämre än något annat. Har inte heller hört någon som säger sig haft problem med dessa filter. Enda skillnaden jag vet är att priset skiljer ganska mycket.
Användarvisningsbild
av CP2
Har köpt en spikpistol och spik på Biltema, även kromade vattenrör, kopplingar till vattenrör odyl på Biltema. Har absolut INGET att klaga på i det asveendet! Även serviceprylar till våran Megane är köpt på Biltema, inkl framfjädrar. Funkar ok! Prylar till volvon uttalar jag mig iinte om eftersom den inte varit sönder nån gång ännu!
Användarvisningsbild
av Pliind
Biltemas färgade nyckelsats kan jag bara varmt rekommendera! man har alltid koll på dem och färgerna underlättar när man väl börjar använda dem mycket! tyvärr så har jag förlorat min 10ans :(
Användarvisningsbild
av lilleman
Sweeman skrev:Biltemas färgade nyckelsats kan jag bara varmt rekommendera! man har alltid koll på dem och färgerna underlättar när man väl börjar använda dem mycket! tyvärr så har jag förlorat min 10ans :(
jag fick den färgade satsen med lednycklar i farsdagspresent av mina barn förra året
och änså länge funkar dem bra :D

mvh/roger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem