I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MikaelD
Detta kanske är en lite dum fråga men frågar man inte får man inga svar.....

Vad är det för skillnad på en dumpventil och en wastegate, jag har sett affärer som säljer bägge sorterna. Jag trodde att det var samma sak men på svenska alt. engelska?? Är det någon som kan svara på denna fråga?

Tack på förhand

/Mikael
av matzen10
MikaelD skrev:Detta kanske är en lite dum fråga men frågar man inte får man inga svar.....

Vad är det för skillnad på en dumpventil och en wastegate, jag har sett affärer som säljer bägge sorterna. Jag trodde att det var samma sak men på svenska alt. engelska?? Är det någon som kan svara på denna fråga?

Tack på förhand

/Mikael
Det finns inga dumma frågor..!! Det som är enkelt för en del är svårare för andra, bara.
Tyvärr kan jag inte skillnaden :oops: men ville absolut att det ska vara högt i tak..! :-)-)

---< M
Användarvisningsbild
av Funk
En wastegate reglerar laddtrycket hela tiden, och är ett måste.
En dumpventil släpper ut skadligt laddtryck vid gasuppsläpp. Skadligt så tillvida att det kan få turbon att tvärstanna (något förenklat). Den är också nödvandig, och brukar delas in i atmosfärisk och återcirkulerande. Skillnaden är var de släpper ut övertrycket, atmosfärisk släpper det rakt ut i amosfären, och ger ett av somliga önskat "pssshh-ljud". Den återcirkulerande, som är den absolut vanligaste, släpper ut trycket på ett annat ställe i insugssystemet och återanvänder luften. Detta eftersom insprutningen redan beräknat luftmängen på den ingående luften.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MikaelD
Tack för den förklaringen. Da vet jag hur det fungerar. Åter tack. Är man inte nyfiken får man inget veta :)

/Mikael
Användarvisningsbild
av Funk
Skall kanske tillägga att wategaten reglerar trycket genom att reglera mängden avgaser som passerar genom turbon respektive rätt ut i avgasröret.Ju mer som passerar igenom turbon ju större laddtryck.

/Thomas
av Tefem
Funk skrev:En wastegate reglerar laddtrycket hela tiden, och är ett måste.
En dumpventil släpper ut skadligt laddtryck vid gasuppsläpp. Skadligt så tillvida att det kan få turbon att tvärstanna (något förenklat). Den är också nödvandig, och brukar delas in i atmosfärisk och återcirkulerande. Skillnaden är var de släpper ut övertrycket, atmosfärisk släpper det rakt ut i amosfären, och ger ett av somliga önskat "pssshh-ljud". Den återcirkulerande, som är den absolut vanligaste, släpper ut trycket på ett annat ställe i insugssystemet och återanvänder luften. Detta eftersom insprutningen redan beräknat luftmängen på den ingående luften.

/Thomas
Tack Thomas! Hade själv lite funderingar i ämnet. Jag antar att då har du koll på "kvitter-ljudet" man kan höra från Japan-bilar.
Är det från dumpventilen också? speciell modell?
Användarvisningsbild
av Funk
Kvitterljudet är från en öppen dump, dvs atmosfärisk.. Kvittrar gör det för att dumpen öppnar och stänger mycket snabbt upprepade gånger...Tror inte modellen påverkar så mycket.

/Thomas
av Tefem
Funk skrev:Kvitterljudet är från en öppen dump, dvs atmosfärisk.. Kvittrar gör det för att dumpen öppnar och stänger mycket snabbt upprepade gånger...Tror inte modellen påverkar så mycket.

/Thomas
Aha, då är jag med. Tack för info.
av Delorian
Nu när vi ändå diskuterar dump/wastegate så passar jag på att fråga om/hur man ställer upp laddtrycket på wastegaten.. polaren mumlade något om att han sänkt trycket då den laddade runt 1,4 bar (Volvo T5-R) när han kollade upp bilen lite.. snackar killen goja eller är det möjligt att höja laddet genom att skruva i wastegaten. Skulle vilja pilla upp den lite mer :lol:
/Danne
Användarvisningsbild
av vetten
Svaret är JA :mrgreen: Genom att skruva in wg-armen mot klockan så höjer du trycket och tvärtom sänker. Nu vet jag inte hur wg-n ser ut på en Volvo T5-R men på min bil funkar det som jag skriver :-)-)

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]