- tis 29 jul 2008, 18:00
Startar en ny tråd istället för att fortsätta på annan.
Har haft trubbel med misständningar ett tag, motorelektroniklampan tänds och när jag "nollar" genom att rycka minuspolen tänds den igen kort därpå.
När jag släpper upp kopplingen, vill motorn dö. Den tappar all effekt och jag måste parera snabbt med gasen.
Har märkt att den går bättre ibland.
Har bytt tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och fördelarlock.
Köpte en OBDII läsare på biltema igår (CR101) och läste felkoder.
Fick följande:
P1505 (ingen beskrivning)
P1507 (ingen beskrivning)
P300 (general misfiring all cylinders)
P303 (cylinder 3 misifiring)
P302 (cylinder 2 misfiring)
Kunde ej heller nolla minnet genom att trycka på "clear"-knappen på instrumentet.
Lämnade tillbaka till biltema och fick pengarna åter. Ville ju inte ha läsaren eftersom den inte förstår alla felkoderna.
Har motor B5254S, den har gått 15000 mil.
Har gjort rent alla kontakter till givarna med elektronikrengöring.
Har kollat alla vakuumslangar som jag kunnat komma åt. Även tittat på den som sitter trångt till vid servopumpen på insuget. Allt ser OK ut och jag har testat med startgas för att vara på säkra sidan.
Min granne sa att det verkar vara LMM som är trasig.
Idag har jag lött ihop en kabel som jag skall sätta mellan LMM och kontakten, vill komma åt med en multimeter för att mäta upp givaren. Har kikat på forumet och sett att signal ska finnas på stift 4.
Är det någon som har mätt på en LMM?
Har haft trubbel med misständningar ett tag, motorelektroniklampan tänds och när jag "nollar" genom att rycka minuspolen tänds den igen kort därpå.
När jag släpper upp kopplingen, vill motorn dö. Den tappar all effekt och jag måste parera snabbt med gasen.
Har märkt att den går bättre ibland.
Har bytt tändstift, luftfilter, tändkablar, rotor och fördelarlock.
Köpte en OBDII läsare på biltema igår (CR101) och läste felkoder.
Fick följande:
P1505 (ingen beskrivning)
P1507 (ingen beskrivning)
P300 (general misfiring all cylinders)
P303 (cylinder 3 misifiring)
P302 (cylinder 2 misfiring)
Kunde ej heller nolla minnet genom att trycka på "clear"-knappen på instrumentet.
Lämnade tillbaka till biltema och fick pengarna åter. Ville ju inte ha läsaren eftersom den inte förstår alla felkoderna.
Har motor B5254S, den har gått 15000 mil.
Har gjort rent alla kontakter till givarna med elektronikrengöring.
Har kollat alla vakuumslangar som jag kunnat komma åt. Även tittat på den som sitter trångt till vid servopumpen på insuget. Allt ser OK ut och jag har testat med startgas för att vara på säkra sidan.
Min granne sa att det verkar vara LMM som är trasig.
Idag har jag lött ihop en kabel som jag skall sätta mellan LMM och kontakten, vill komma åt med en multimeter för att mäta upp givaren. Har kikat på forumet och sett att signal ska finnas på stift 4.
Är det någon som har mätt på en LMM?