Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bylle
Sådärja, den tanken är nu avklarad med ett snitt enligt färddatorn på 8.0 l/100 km vilket även stämde mot tankad volym/körd sträcka enl tripp.

Har även hunnit med ytterligare en tank som gick en hel del landsväg i 90-110 km/h kombinerat med stadskörning. Totalt 91 mil på 68 liter ger snittförbrukning på 7.5 l/100 km vilket även färddatorn uppgav.

På den nuvarande tanken har jag kört ca 35 mil landsväg och just nu säger färddatorn 6.7 l/100 km.

Har dessutom upptäckt att man hinner lyssna mer på ljudböcker om man håller hastigheten ;-)
av Primus
bylle skrev:Sådärja, den tanken är nu avklarad med ett snitt enligt färddatorn på 8.0 l/100 km vilket även stämde mot tankad volym/körd sträcka enl tripp.

Har även hunnit med ytterligare en tank som gick en hel del landsväg i 90-110 km/h kombinerat med stadskörning. Totalt 91 mil på 68 liter ger snittförbrukning på 7.5 l/100 km vilket även färddatorn uppgav.

På den nuvarande tanken har jag kört ca 35 mil landsväg och just nu säger färddatorn 6.7 l/100 km.

Har dessutom upptäckt att man hinner lyssna mer på ljudböcker om man håller hastigheten ;-)
Låter ju riktigt bra. Hoppas du har fått tag i ett riktigt fint exemplar. Eller också är du en mästare på att köra med det berömda ägget under foten.. :lol: . Min senaste tankning gav 10,5 l/100 km. Normal körning men lite mer på stockholms kringfartsleder jmf med normalt. Sedan denna tankning har jag bestämt mig för att köra som jag gjorde med BMW:n. Högre hastighet, snabbare acceleration och betydligt mer gas vid omjkörningar. Ska bli intressant att se vad som händer med förbrukningen. Kan tillägga att bilen passerat 1000 mil.
Användarvisningsbild
av bylle
Primus skrev:Låter ju riktigt bra. Hoppas du har fått tag i ett riktigt fint exemplar. Eller också är du en mästare på att köra med det berömda ägget under foten.. :lol: .
Jag låg, innan semestern, på ca 9.5-10.0 l/100 km på de 2400 mil som bilen rullat då. Körstilen ofta ganska hetsig, och i regel minst 15-20 km/h över hastighetsgränserna.

Tänkte inför semestern att jag verkligen ska prova att köra helt lagligt och nyttja farthållaren så långt som möjligt, även på längre vägar i "stadstrafik" (liten svensk småstad, ca 30 000 inv).

Syftet var att se om det gick att köra bilen billigt, och det verkar det definitivt gå att göra. Visst - det blir lite segdraget ibland, men samtidigt så riskerar man ju inga fortkörningsböter :)
Användarvisningsbild
av kave
Jag testade lite idag i 5 mil motorväg, 113km/h på farthållaren, vilket är exakt 110km/h. Det gav en förbrukning på 0.78L/mil. Hur ska jag komma ner till 0,63L/mil som Volvo PV anger som landsvägsförbrukning? Den enda trösten är att köra i 143km/h ger 0.9L/mil istället så det ökar inte så mycket ändå.
0.75L/mil blandad körning kommer jag nog aldrig få se.
Iofs har jag aldrig ägt en bil som dragit enligt spec.
Användarvisningsbild
av bylle
kave skrev:Jag testade lite idag i 5 mil motorväg, 113km/h på farthållaren, vilket är exakt 110km/h. Det gav en förbrukning på 0.78L/mil. Hur ska jag komma ner till 0,63L/mil som Volvo PV anger som landsvägsförbrukning? Den enda trösten är att köra i 143km/h ger 0.9L/mil istället så det ökar inte så mycket ändå.
Kör 5 mil i 90 km/h på plan mark så landar du kring 0.65L/mil. Förbrukningen verkar sticka iväg fort när hastigheten går över 90 eller blir lite mer driven.

Volvon är i alla fall för min del rena sparbössan i jämförelse med min förra bil, en Mitsubishi Evo IX som glatt sörplade i sig 1,4-1,6 liter per mil.
Användarvisningsbild
av Guligan
kave skrev:Jag testade lite idag i 5 mil motorväg, 113km/h på farthållaren, vilket är exakt 110km/h. Det gav en förbrukning på 0.78L/mil. Hur ska jag komma ner till 0,63L/mil som Volvo PV anger som landsvägsförbrukning? Den enda trösten är att köra i 143km/h ger 0.9L/mil istället så det ökar inte så mycket ändå.
Landsväg är inte motorväg. Prova istället på 70- och 90-sträckor.

Jag har tidigare alltid lyckats få mina tidigare Volvo att dra exakt på eller under den angivna "blandatförbrukningen", det verkar dock vara omöjligt när det gäller min V70II. Den ligger under litern nu, men det är en bit kvar till 0,92! Obs att körcykeln är ungefär densamma bilarna emellan.
av AndS
Lite uppdaterade siffror för 2.4D manuell med olika laster och merparten landsväg, men samma körstil.
Endast bil med 3 passagerare runt 0,6-0,63 l/mil
Bil med 3 passagerare och tom vanlig släppkärra ca 0,70
Samma som ovan men med lastat släp (totalt ca 700-800kg) hamnade på ca 0,75
Bil med 4 passagerare och tomt stort cargosläp (egenvikt ca 650kg och stort vindfång) runt 0,9-0,95
Och så samma som ovan men med lastat släp (totalvikt ca 1100kg) då hamnar vi runt 1,05-1,1
av troubleshooter
Så var sommarens längre biltur avklarad, Sthlm - Kiruna - Narvik - Mo i Rana - Stockholm. Farten har varierat mellan
70 och 140 :-O) , ligger på ett snitt på 0,77 vilket gör att jag ändå känner mig ganska nöjd med min D5 AWD, Manuell :)
av perhall
Vår 2,5T ligger på 0,7 vid riktigt lugn körning (0,69 som lägst), har också tidigare i sommar kört den på 0,85 med 4 personer, packning, AC, blandad 70-90-110, ligger 10% över begränsningen. OK! Men om man kör 130 ligger den över litern vilket är högt.
av troubleshooter
Det är bra, med gamla bilen 2,5T AWD -04, så låg jag och snittade runt 1,05 per mil, kunde som absolut bäst krypa ner mot 0,9 men inte under, ligger ungefär i snitt 2 dl under med D5 jämför med min 2,5 T, nu vet jag inte hur mycket däcken gör men den nya rullar ju på 18" 245:or och det gjorde inte den gamla......

Just nu 750 mil på mätaren
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 56
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]