NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diselpower
Tjenare alla,

Nu är det dags för en ny bil, därför vänder jag mig hit för att få eran experthjälp:). Det är tänkt att jag ska köpa en S40 2006,2007 eller 2008 därav lite funderingar. Jag har även bestämt mig för att jag ska köpa en diesel.

Motoraltenativ: 2,0D eller D5? - tänkte mest på förbrukningen
växel: varför har iprincp alla D5 getronic? , och varför 2,0D bara 5 vxl?, har 2008 modellen 6vxl?

Utrusting: Det jag kommer köpa är minst en Kinetic med Teknikpacket och skinnklädsel (2006,2007) eller Momentum (2008) med skinklädsel. Det är för att jag vill ha åt Xenon,baksensor,rengsensor"inte måste" och HP sterion. Gärna orginal kjolpacket.

Som ni ser vill jag ha ganska ny bil och kommer ha den ett tag, därför är jag lite petig :P. Hur är de med 2006,2007 är det flesta felen borta? eller ska man satsa på 2008?, angående 2008 tycker ni att faceliften är snyggare? (det ända jag tycker snyggare är baken samt invändigt)

alla tipps är välkomna och grymt tack för alla svar. OBS : Kommer nog köpa bil under halva agusti.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hej, främsta anledningen till att det finns så många D5or med geartronic är att D5 manuell inte har funnits så länge.
Både 2.0D och D5 har manuell 6 växlad låda.

D5an går väldigt bra, där lär du få rejält tryck om du köper en sådan.

Om du ska köpa hade jag nog rekomenderat en 2008 och uppåt. Faceliften är snygg och bilen har uppdaterats på rätt många punkter. Teknikpaket finns inte på 07 och 08 utan kom nu på 09 igen men då med ABL, high preformance och keyless drive.
Vill du ha Xenon bör du välja en Momentum.
av dali
D5 fanns bara med automatlåda fram till modellår 2008. Vill du ha en manuell är det alltså MY08 eller senare som gäller.

2.0D fanns med sexväxlad låda 2005, femväxlad 2006-2007 och från 2008 sexväxlad igen. Jag har hört flera förklaringar till varför Volvo ändrade, en är att folk av misstag la in backen i stället för ettan (backen ligger till vänster om ettan). Fr o m 2008 så måste man trycka ner spaken för att kunna lägga i backen (om jag kommer ihåg rätt), 2005 fanns det bara ett motstånd (samma som i BMW) och en pipsignal som indikerade att man lagt i backen. Den sexväxlade lådan som 2.0D har är bland de bästa på marknaden, mycket lättarbetad och med bra känsla. Den sägs vara från Ford, motorn är i alla fall från PSA (Peugeot/Citröen). Jag har själv haft en 2.0D under två år och trivdes mycket bra med den, en bra kompromiss mellan prestanda och ekonomi.

De flesta barnsjukdomarna är fixade på alla modellår du är intresserad av, men Volvo har inte japansk driftsäkerhet och/eller felfrihet så man kan aldrig vara "säker" på att få en problemfri bil. Jag skulle rekommendera en MY08 eller senare, dels för att jag tycker att faceliften är lyckad och dels för att Volvo förbättrade ljudisoleringen i samband med den.

Annars tycker jag du har vettiga utrustningskrav, HP stereo och xenon är två saker som står högt upp på "måste-listan". Tycker även att du ska titta på en V50 i stället för S40, men smaken är delad ...

EDIT: Om du kollar på Blocket så finns det några nya (dock MY08, MY09 finns redan) V50 D5 Momentum manuell för 259.000 kr, rätt bra pris.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Börja alltid med att fråga vad du får för din bil i inbyte och sen kan man gå på och diskutera pris på den nya bilen. Då har du chans att få ner priset på den nya lite grann utan att säljaren kompromissar på inbytespriset.
av Diselpower
FiddeUBC skrev:Börja alltid med att fråga vad du får för din bil i inbyte och sen kan man gå på och diskutera pris på den nya bilen. Då har du chans att få ner priset på den nya lite grann utan att säljaren kompromissar på inbytespriset.

Jag har redan frågat om dom vill ta min bil, men det vill dom intel, den är för gammal helt enkelt:(.

Sportchassie föresten, nått och satsa på?

en sista grej, om vi har exact likadana bilar fast ena är 06 och andra 08. Skulle det vara värt att betala tex 30 000 över priset?

EDIT: Vad tycker ni om denna bil ?? http://www.bytbil.com/personbilar/begag ... IAAAAUAAAA!

den har ju gått för mycket men den har alla saker jag vil ha :D, den är ju perfect !, kan man dra ner priset lite tror ni? vad skulle ni ge för den?
av jumu01
Rent køp pruta minst 10% av priset!!

Bilførsæljarnas høgkonjuktur ær øver i daglæget!

Lycka till med affæren!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag förstår inte varför Volvobil numera finns på bytbil.com. Man måste vara Volvoanställd för att handla där!
av Diselpower
XC90_Executive skrev:Jag förstår inte varför Volvobil numera finns på bytbil.com. Man måste vara Volvoanställd för att handla där!
Jag läste också något om de, men det står även att man får kontakta närmsta volvo kontor (vilket i mitt fall blir rejmes) och kolla om det går köpa bilen via dom.

Jag ska ta och dra till rejmes snart, vad tror ni om jag kan få den för 155 000, är det ett kap ?

tack för all hjälp och tipps!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänk på att Rejmes i ditt fall också måste tjäna pengar på det. Möjligt att om kan plocka hem den, men då måste dom nog ta 'ett gäng' andra bilar därifrån också!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
D5 såklart! -08 bättre ljudisolering! Om du ska ta momentum och skinnklädsel så kan du lika gärna välja summum det skiljer endast 6k-, om du nu nybeställer

/Kalle

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]