Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Tänkte bara be om lite tips om hur man enklast byter kylare på en 965 automat. Typ hur mycket man måste plocka bort innan man kan lyfta ur kylaren.
Har skruvat den kylaren på en Granada automat å då behövde man "bara" plocka bort fläkten, lossa på 2 slangar+ oljekylningen. Men å andra sidan så var det ju bara på en " simpel Ford V6:a... :D

Börjar bli tråkigt att se asfalten utanför få större å större oljefläckar... Läcker både ur kylaren å automatens oljetråg.
Kan man täta oljetråget utifrån på nåt vänster (eller höger :lol: )?.
Användarvisningsbild
av Pliind
du lär loss med hela tråget och byta packning då, ang kylarbyte så lär det väll inte vara nå större problem, ha loss kylarslangarna sen bort med oljekylningen och på med nya kylaren, kommer inte ihåg om det börjar rinna ut olja ur rören då.. men du lär ändå fylla på lite i lådan eftersom det finns en skvätt olja i din gamla kylare.
av metalHJ
Byta kylare på 960 är ungefär lika pissenkelt som på en 940! Bort med alla röranslutningar och kylfläkten och slutligen de två klammrar högst upp på kylaren... Inte många bultar vi pratar om!

Och som sweeman säger lär du fylla lådan med olja efter bytet då det lär sticka lite när du lossar anslutningarna. Och ny o fräsch glykol såklart! Om du ändå river med kylsystemet passa på och byt termostat, brukar vara en slitvara för en billig peng...
Kolla även upp jordanslutningen till kylfläkten, så den ser okay ut. Enligt många andra här på forumet har fläkten sluta fungera på grund av dålig jord, med kokande motor som resultat.
Användarvisningsbild
av bullbone
Plockade bort kylaren i eftermiddags utan problem, så tack för alla tips.
Kanske skulle passa på å byta termostat när jag ändå monterar kylaren, ska ju ändå åka till mekonomen å hämta den imorgon kl. 8. Hmmm, undrar om jag hinner montera den på förmiddagen innan det blir allt för hett.

Angående tätning av lådan så var det mest provisoriskt nu under semestern när vi drar husvagnen... Vet iofs inte om den läcker mer vid tyngre belastning.
av metalHJ
Själv ska jag ut o byta kamremmen på volvon imorrn, längtar redan efter den underbara värmen runt 12-13 på dagen :shock:

Hur var det med oljekylningen till automaten, läckte de ut mycket olja när du tog av kylaren? Vad är det för tätning du gjort?
Användarvisningsbild
av bullbone
metalHJ skrev:Hur var det med oljekylningen till automaten, läckte de ut mycket olja när du tog av kylaren? Vad är det för tätning du gjort?
Läckte inte ut allt för mycket när jag monterade bort kylaren. Tätningen har jag inte gjort än, tänkte satsa på det imorgon. Formulerade mig som om det redan var gjort, sorry... :oops:
av metalHJ
Vad är det för tätning du ska göra då? Och vart har du läckan?

EDIT: Ahhh, såg nu högst upp var läckan satt... Nja, utifrån vetifan om du kommer lyckas få något som kommer stå pall. Kasta på en jävla massa med PL400 kanske... Men i slutändan är det nya packningar som löser problemet! Så jag vet inte, såvida du inte har grym tidsbrist skulle jag försöka täta på rätt sätt med en gång. När du ändå är i farten o river med bilen
av metalHJ
Bullbone, helt plötsligt verkar det som att även jag åker på ett kylarbyte!

Jag har läckage i innanmätet av min kylare, då automatlådeoljan sticker ut i kylvattnet. Du minns att jag pratade med dig när jag fyllde upp min låda med närmare 2 liter olja? Slutligen har jag förstått vart all olja har tagit vägen... För nu har allt jag fyllde på försvunnit, på några veckor med andra ord.

Först började jag tänka i banorna att jag hade läcka i toppen på motorn, och att ev. toppackningen var kass, eller kanske ventiltätningar. Men motorn går felfritt, ryker inget, och oljan stannar. Och då kylvattnet är en rödbrun soppa i nuläget, är problemet ganska uppenbart!

MEN, när jag byter kylare bör jag väl även spola ur lådan på ALL olja? Då jag förmodligen fått in vatten i lådan också :???: En snabb tanke då var att koppla på tryckluften och spola rent, men med vad? Att spola rent en låda med ren fin automatlådeolja kostar ju en förmögenhet, så vad kan tänkas lämpligt för en rimlig summa pengar?

Tacksam för alla tips!!!
Användarvisningsbild
av bullbone
Har en liten fråga angående växellådeolja och asfalt: finns det något bra tips på hur man får bort gammal vxl-lådsolja som läckt ut på asfalt? :roll:
av 945S
Sug upp det mesta med sågspån eller bara torka upp med papper. Sen på med lite avfettning och en massa vatten borde väl funka.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]