Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Hittade på en bra kille som sysslar med olika kylsystem, som även kunde ta sig an ac anläggningar på bilar!

Åkte dit och provtröck systemet, enda läckan var uppe vid torkfiltret. En ganska stor nippel/koppling som sitter rakt på ett relativt grovt rör, mellan filtret och torpedväggen. Någon service nippel som volvo tydligen använder sig av!?

Hur som hellst, sitter läckan i den nippeln. Varav min fråga är var jag hittar på hela den här rörbiten, med nippeln/kopplingen på? Röret den är ansluten på, är kopplad med skruvkopplingar mot filtret, samt torpedväggen så mitt mål var att få tag på hela de röret.

Ska åka förbi valla skroten imorrn, och höra med dom om de kan tänkas ha något hemma. Annars, var finns detta att köpa nytt?
av metalHJ
Fick tag på en bättre beg. rördel från skroten, från en gammal 760 så tydligen hade tidiga 960 samma AC system.

Provtryck väntar på måndag, har monterat nya röret med nya packningar och vaselin :D Hoppas fan på att det är tätt, nästa vecka får volvon sträcka ut till norra sverige, närmare bestämt Luleå. 100 mil i sträckkörning i denna sommarvärme, så går det åt kylning i kupén.

Trevlig helg!
av metalHJ
AC'n i nyskick återigen :) Läckan var i beskrivna röret ovan...

Men har fått bekräftat att volvos AC kompressorer (äldre) har en tendens att läcka under vintern, då det blir andra tryckändringar på grund av kylan ute. Tyvärr inte mycket att göra åt, då det inte är värt mödan att ansluta en nyare utveckling av pump. Tror inte ens det finns, så det blir nog en del modifiering också... Men så länge pumpen får arbeta tycks problemet försvinna, då det tätas kring axeln. Under vintern används ju inte pumpen, och därav blir det också smygläcka runt axeln.

Men AC'n ska ha credits, tycker dom kyler för jävla fint i volvos anläggningar. :)

Trevlig sommar! Jag cruisar vidare med superb kyla :D
Användarvisningsbild
av bullbone
Hmmm, får väl själv åka å provtrycka AC:n.
Fast å andra sidan så är det ganska charmigt å glida runt med nedvevade rutor dragandes på en husvagn å sjungandes YMCA i kör någonstans på vägen hem mellan Varberg å Falköping... :roll:
Fast å andra sidan så är varken jag eller tanten normala. :lol:
av metalHJ
Då gillar jag din inställning till livet ;)

Jag fick pynta 500 för att provtrycka systemet, och få svart på vitt var ev. läckor sitter! När dom sedan fyller, trycker dom upp systemet upp till 18 bar för att verkligen säkerställa att ledningar/kopplingar håller. Detta är en ren överbelastning för att säkerställa tätheten! En varm sommardag och AC'n får jobba konstant kanske den håller ett tryck på 15 bar...

Nu vände jag mig till en mindre firma, med 2 medelålders män som drivkrafter. Dels lättare att deala om priset, och dels besitter oftast dessa jävligt mycket kunskap! Kunderna för dom är ju levebrödet, så dom måste ju vara ärliga direkt mot kunden och dels är dom rädda om kunden och sitt eget rykte. Och framförallt, har dom inga svindyra automatiserade maskiner som sköter jobbet, utan dom gör allt i ett rent hantverk! Något jag litar 10 ggr mer på!
av metalHJ
Bullbone, glöm inte takluckan när du cruisar vidare med YMCA vrålandes ur högtalarna! Även de som bor i höghusen måste få ta del av sommarcharmen utan AC ;)
Användarvisningsbild
av bullbone
metalHJ skrev:Bullbone, glöm inte takluckan när du cruisar vidare med YMCA vrålandes ur högtalarna! Även de som bor i höghusen måste få ta del av sommarcharmen utan AC ;)
Ok då, den var oxå öppen... En av döttrarna höll för öronen kan jag tillägga... :)
av metalHJ
Det som inte dödar, det härdar eller hur var det? ;) Hög musik är ju halva njutningen av en semester :D

Nåväl, återkom gärna till tråden när du börjat pilla med din AC :)
Användarvisningsbild
av bullbone
Återkommer i vår igen i denna tråd ang. vår AC-koll...

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]