Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvo experten skrev:Du får åka in till din volvo återförsäljare och kalibrera spjällmotorerna så kommer det bli bra!!
Du verkar väldigt säker på din sak... :D Känner du igen problemet så VET du att det är spjällmotorerna eller misstänker du det?

Mvh
/Fred
Motörhead skrev:Hmm, kanske samma fel som några av oss andra har haft, nämligen evaporatorgivaren som sitter ovanför pedalerna:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Nja, jag läste tråden och det verkar inte riktigt vara samma problem. I tråden beskrivs att AC:n fungerar ett tag för att sedan lägga av på grund av isproppar. I mitt fall (och vad jag förstår även bullyboy´s) är det så att AC:n fungerar finfint hela tiden med undantaget att det blåser kallare på förarsidan än på passagerarsidan. Detta är från start så jag har svårt att tro att några isproppar hunnit bildas.

Mvh
/Fred
som dom skrev på en annan tråd så är det tydligen så att bilen reglerar själv så när det börja bli dåligt med köld medel i så blåser den kallt på föraren och snålar på passageraren vad det en som sa. men nog om det lämnade in bilen på felsökning på en firma i munkedal som bara tog 450 kr i felsökning sen så bytte dom tydligen en ventil och fyllde på och totala summan med felsökning + ventil + fyllning så gick det på 1000 kr helt okej pris om jag skall vara ärlig så nu funkar min Ac som den skall igen :D
Hade exakt samma problem med min bil förra sommaren. Lämnade in den för påfyllning av köldmedel, men problemet försvann inte. Vid nästa service så bad jag servicekillen ta en titt och han sa att han skulle kalibrera spjällmotorerna vilket löste problemet. Funkat felfritt sedan dess.

Kan påpeka att jag hade ca 30% köldmedel kvar när jag fyllde på så det hade troligtvis räckt med att bara kalibrera spjällmotorerna vid det tillfället.
DaXX skrev:Hade exakt samma problem med min bil förra sommaren. Lämnade in den för påfyllning av köldmedel, men problemet försvann inte. Vid nästa service så bad jag servicekillen ta en titt och han sa att han skulle kalibrera spjällmotorerna vilket löste problemet. Funkat felfritt sedan dess.

Kan påpeka att jag hade ca 30% köldmedel kvar när jag fyllde på så det hade troligtvis räckt med att bara kalibrera spjällmotorerna vid det tillfället.
Nu är ni två två som tipsat om samma åtgärd så det lutar åt att spjällmotorerna! :D Någon som vet vad en sådan fix kostar? Problemet är ju inte så jättestort, speciellt som tjejen alltid är mer frusen än jag :P så jag kan vänta tills det är dags för en normal service. Dessutom tror jag tyvärr inte att den här härliga sommarvärmen kommer hålla i sig speciellt länge till... :cry:

Mvh
/Fred
Rapport om vad som hänt:

Jag hade bilen inne på lite fix och bad meken kolla upp AC:n. Han ställde spjällmotorerna i VIDA och nu verkar det vara samma temp på båda sidorna. Dock var det precis som jag trodde när jag skrev förra inlägget, att sommarvärmen försvann så jag har inte kunnat hårdtesta kylan men snart är ju värmen tillbaka så... :wink:

Mvh
/Fred

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]