Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gjoevik
Motorlampe lyser. V70 1998 mod. 8900 mil. Motor B5252s 144 HK 2,5 sugemotor. Har nullstilt ved å ta av batteripol flere ganger. Kommer tilbake hele tiden. "Motor hakker imot" av og til ved starting og lampe tennes. Gjør det også av og til når den går på nødprogram og lampe lyser. Ligner på et tenningsproblem synes jeg.
Noen som har tips om hva det kan være ?
Användarvisningsbild
av ketto
kan va lambdasonden som strular!
Användarvisningsbild
av CarMan
ketto skrev:kan va lambdasonden som strular!
troligtvis inte !

lamdasonden är den del som isärklass byts mest av privatpersoner
lamdasonden är den del som det extremt sällan är fel på
lamdsonden är lätt att mäta om den är hel.

läs vad din bil sätter för felkoder så vet man i vilket område man ska börja leta
av gjoevik
Hvordan leser jeg feilkoder på denne bilen ?
Har prøvd med Texa navigator multitester , men denne har ikke mulighet for tilkobling på denne bilen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
CarMan skrev:lamdasonden är den del som isärklass byts mest av privatpersoner
Så sant! Har hört "Lambdalampan lyser! Jag har bytt sond men det hjälpte inte!!??" så många gånger...
Användarvisningsbild
av ketto
CarMan skrev:
ketto skrev:kan va lambdasonden som strular!
troligtvis inte !

lamdasonden är den del som isärklass byts mest av privatpersoner

läs vad din bil sätter för felkoder så vet man i vilket område man ska börja leta
se där ja,lär sig nå nytt varje dag!
Användarvisningsbild
av CarMan
gjoevik skrev:Hvordan leser jeg feilkoder på denne bilen ?
Har prøvd med Texa navigator multitester , men denne har ikke mulighet for tilkobling på denne bilen.
Man måste ha ett instrument för att läsa felkoder.
Användarvisningsbild
av paul1975
Har ett liknande på problem på en V70 2.4, -99:a. Felkod sa att kamaxelsensorn visar nåt vajsing.

Hur länge kan motorn köra på nödprogrammet på en V70 -99:a? 5 mil? 50 mil? Jag har 18 mil till verkstan där jag köpte kärran, och skulle vilja veta om man riskfritt kan ge sig iväg till verkstan, så dom får fixa det...

Mvh,

Paul
Användarvisningsbild
av CarMan
paul1975 skrev:Har ett liknande på problem på en V70 2.4, -99:a. Felkod sa att kamaxelsensorn visar nåt vajsing.

Hur länge kan motorn köra på nödprogrammet på en V70 -99:a? 5 mil? 50 mil? Jag har 18 mil till verkstan där jag köpte kärran, och skulle vilja veta om man riskfritt kan ge sig iväg till verkstan, så dom får fixa det...

Mvh,

Paul
bra fråga, går bilen dåligt ta bergare/ går den bra= kör.
det är inte alltid bilen går i nödprogram bara för att lampan lyser.
Användarvisningsbild
av Mysko
paul1975 skrev:Har ett liknande på problem på en V70 2.4, -99:a. Felkod sa att kamaxelsensorn visar nåt vajsing.

Hmm om du menar kamaxellägesgivaren så skulle jag inte åka. Hade det felet på min å bilen bestämde helt själv när den skulle gå. Kunde köra 50 mil, eller 2 mil. Sedan stannade bilen. Ibland startade den direkt men ibland inte alls.

Lämmnade in den på volvo då den inte startade alls, men givetvis startade den direkt dom tog in den :(

Men dom tog en provtur, å fick ta bärgare tillbaka till verkstaden :)

Men det behöver inte vara nått fel på den givaren kan vara nått annat, men kosta på dig en självrisk på räddning så är du säker, eller ta med dig mobilen å nummren till bärgarna efter vägen.

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]