Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av echX78
Hej, är ny på forumen så det ska bli spännande att se vad man kan lära sig :)

Jag har en Volvo 744 -86 som är lite trög att starta. Det har hänt vid två tillfällen att man är ute och åker, lite landsväg, lite motorväg, parkerar, sen när man ska starta bilen igen... händer NADA! Tänningen går igång, elsystemet fungerar, såsom fläktar, radio m.m. Men startmotorn rör sig inte ut fläcken... :(

Första gången det hände var vi 4 personer, 3 knuffade och en drog igång den på 2:an... Lite nedförsbacka var det med så det gick ganska lätt. Jag har sedan dess åkt exakt samma väg flera gånger efter det och bilen har startat varje gång.

Sist det hände nu var vi bara 2 personer i bilen. Samma symptom, lite landsväg, lite motorväg, parkerar... och startmotorn vägrar. Lyckades inte knuffa igång den dock denna gång fastän vi fick hjälp av förbipasserande.
(Jag kan NOLL och INGENTING om bilar, men jag misstänker starkt såhär i efterhand att det berodde på att choken inte var ute och tänningen inte på alla gånger vi försökte knuffa den... Man lär så länge man lever :P )

Till slut ringde vi en kompis i närheten som kom och hjälpte till att DRA igång den med lina.

Båda gångerna har det varit väldigt varmt ute. För ca 6 månader sedan byttes katalysatorn(?) ut för att den gav för höga CO2 värden på besiktningen. Sedan dess har den vartlite tjurig på att starta överhuvudtaget, så man har behövt choka den, men den har alltid startat då.

Eftersom jag är så bil-okunnig undrar jag om detta är ett "vanligt" fel som någon känner igen och kanske kan tipsa om hur man löser? Jag vill ju inte förlita mig helt på en bil i alla situationer som kanske inte kommer starta när den behövs... :???:

Kankse är ett jättevanligt fel och jag sitter och oroar mig i onödan. Bilen, som är en -86 har ju några år på nacken och börjar kanske göra sitt snart, men den går förvånansvärt bra NÄR den väl startar :D Så det är lite synd men jag börjar fundera på att köpa en lite nya bil inom kort... Får se hur det blir med det, först måsta man ju kunna lita på denna.

Hoppas på fyndiga svar!

/Mvh

EDIT: uppdaterade min bilmodell från 745 till 744, inte för att det kanske har så stor betydelse i detta fall, men ändå...
Senast redigerad av 1 echX78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Välkommen hit!
OK. Det första att misstänka är kolen i startmotorn. Ha med dig en hammare i bilen. Nästa gång den inte startar provar du att knacka lite på startmotorn. Startar den efter det kan du vara kanska säker på att det är kolen. Om inte, använd en provlampa för att se om det finns ström på den lilla kabeln på startmotorn när någon annan håller nyckeln i startläge. Ev. beroende på motor kan du ha två små kablar där. Det är den som är märkt 50 som gäller, stiftet är lite bredare på den också.

Sen är det lite oklart vad du har för motor. Om du har choke borde det vara en B230A, en förgasarmotor, men då har du INTE katalysator. Det krävs elektronisk insprutning med lambdasond för att en kat ska fungera. Spelar ingen roll för startmotorn, men det är alltid bra att ta med så mycket info om bilen som möjlligt när man frågar nåt.
Användarvisningsbild
av echX78
Ah, det stämmer, det var förgasaren som byttes :)

Jag såg också nu i forumbeskrivningen önskan om mer info om motorn vid motorfrågor... Sry about that :P

Motorn jag har heter mycket riktigt B230A, motorstyrka 82, motorvolym 2316CC.

Är inte säker på vad uppgifterna betyder, jag fick dem från Mekonomen.se's webbsida när jag sökte på mitt reg.nr.

Det där knepet med hammaren har jag provar förut, det hjälpte inte.

Har inte testat med någon testlampa dock. Är det kolet som måste bytas? Kan det vara därför som bilen inte startar ibland? För att kolet inte gör vad det ska?

Tack för svaret så här långt :)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du kan kolla jordkabeln mellan batteriet och chassiet och mellan chassiet och
motorn. Kolla så det är rena kontaktytor där kabelskon sitter.

Sedan +kabeln mellan batteriet och startmotorn (Röd tjock) den ska inte
ha någon ärg eller annan oxid vid kabelskon.

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android