Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av warsteiner
#207025
Hejsan,

Har en 240 -88 som hade kärvande kolvar på de bakre bromsoken.
Jag gjorde då som vanligt - jag monterade bort bromsbeläggen och pressade kolvarna in/ut några ggr med hjälp av ett verktyg från biltema (19-287)

Detta har jag gjort många ggr på andra bilar utan att få problem.
Efter denna gången så är nu varningslampan för bromskretsfel konstant upptänd.

Jag har förstått att det finns en manick som heter varningsventil (balansvakt/tryckvakt mm. mm.) som är till för att kontrollera att de två bromskretsarna har samma tryck.

Har denna "löst ut"? Skall denna återställa sig själv? Hur funkar den?

På sidan http://www.terrangbil.net/artikel.asp?id=217 finns en varningsventil för ett terräng fordon. Där verkar det vara som så att en liten pigg/sprint går sönder om det är obalans mellan bromskretsarna.
Är 240:ns varningsventil uppbyggd på samma sätt?

Beach
Användarvisningsbild
av Sparkz
#207134
På en 240 går pinnen inte sönder, den ska återställa sig själv. Men kolven kan gå trögt och fastna i ett ändläge. När du har klämt in kolvar i oken och trampat ut igen har kolven antagligen fastnat. Prova med att fortsätta med samma sak, men växla sida mellan varje gång. Kläm in en kolv, trampa hårt utan att pumpa ut kolven först osv. Då trycker du kolven i varningsventilen fram och tillbaka.
Den gamla typen är rätt bra beskriven på s. 27-28 här: http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf Funktionen är samma på 240, men man behöver inte tänka på att skruva ur kontakten.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]