Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Angående knackljud och koppling. Även jag fick koppling utbytt på garanti, precis som Bosa. Därefter försvann ljudet. De sa aldrig rent ut att de bytte svänghjul, men jag misstänker detta. Då jag hämtade bilen sa de att det var ett stort jobb.
Det började med att verkmästaren lyssnade på mitt tickljud och visste med en gång vad det handlade om. Jag behövde inte på något sätt försöka beskriva, förklara eller övertyga. Verkmästaren förklarade att detta är ett skönhetsfel. Han gav följande förklaring: Växellådan är väldigt "tight" på grund av att den är relativt kort. Kuggarna ligger mycket nära varann. Därför kan kuggarna snudda vid varann när lådan ligger i neutral. Att det blir tickljud beror på att en motor som går på tomgång har en acceleration varje gång som en cylinder tänder och detta ger vibrationen som ger tickljudet från kuggarna. Han jämförde med andra Volvo-lådor som hade en dämpning som skulle förhindra samma fenomen. Tyvärr hade de tagit bort denna dämpning. Han sa att jag kunde få ny koppling så skulle ljudet försvinna. Vi gick in och beställde detta och verkmästaren gav mycket specifika instruktioner till den som beställde hem delar att det skulle vara ett specielllt "paket". Det tyder på att det finns en specialkoppling med svänghjul som har dämpning? Tickljudet försvann.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Jag är också svinnöjd med min bil. Visst kommer det en del småknak om
instrumentpanelen i vissa gupp. Men det är inget problem enligt mig. Låter
som att det bara är nån liten plastbit som låter. I övrigt går bilen som en klocka.
Helt underbart. Det är som att sitta i en biograf och glo på film när man kör! Trevligt!
av addeer
Hej!
Har en V70 2,4D Classic -08 och den har gått 2400 mil nu och är mycket nöjd!
Vart inne en gång och justerat bakluckan som glappade och gav missljud.

(min förra V70 2,4 140 -04 som jag hade i 4år var helt problemfri....nästan, bytte vänster backspegel på garantin).
av matsa71
Är överlag nöjd med min V70N Classic Momentum 2.5t MY-08
Har dock fått följande utbytt på garanti:
Tätningslist VÄ framdörr
Stötdämpare HÖ bak (Helt slapp, noll tryck)
Skinnklädsel VÄ fram pga skador i skinnet redan efter 6 månader
Just nu strular larmet så det blir väl en tur in till Bilia för det också.

/Mats
Användarvisningsbild
av Jon
Jag har bytt blinkersglas på sidospeglarna för att de sprack och släppte in fukt, enda tvätten jag nyttjat är volvos egen mjuka tvätt.

Blinkersspaken gnelade lite i ratten när man blinkande och precis i början när man svängde. Så jag fick en ny efter två inlämningar, nu gnelar den när man sätter på helljuset istället!?!?!

I början hade jag en låspinne som inte gick ned i dörren helt när man låste. Det låter lite från bak i bilen i bland, kanske bakluckan... troligtvis. Skinnklädseln verkar hålla än så länge, har smort in den en gång med läderkitet från volvo. Och i oktorber blir bilen ett år. Jag anar att alla tillverkare som tillämpar kvartalsekonomi försöker hela tiden kapa kostnader, och det brukar ju gå ut över kvaliteten förr eller senare. Jag gissar att alla bilar man köper nya har lite av varje som man inte är nöjd med, och ju dyrare bil desto surare blir man nog.

Vet för länge sedan att en kille i dalarna som köpte en volkswagen hade sådana groteska problem att han till slut fick en audi som plåster på såren utan att lägga till. Han hade nog fler problem än han som hade över 300 fel på sin xc70 som jag läste om i någon tidning för något år sedan.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]