Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

945S skrev:Min 945 från -95 har ingen turbo. Ingen diffspärr eller -broms heller trots att den härstammar från Televerket eller vad de nu hette vid den tiden (bara för att påpeka att det inte är någon garanti).
Är inte hundra men har för mig att ltt kom ganska sent -95 men är som sagt osäker på den punkten. 96 var det standard och därefter fanns ingen vanlig sugmotor i 940-serien. :)
metalHJ skrev:För att göra det lätt, köp en Audi quattro! Överlägsen framkomlighet och pålitlig konstruktion på drivlinan... En gammal volvo herrgårdsvagn kommer väl aldrig bli en terrängvagn, eller kända för att vara en speciellt bra terräng bil?

Volvofreak eller inte, men ibland kan man ju kika utanför ramarna lite då det finns bättre alternativ för ändamålet!

Och ang. utrustning och mängden lyx i en andra bil, är väl helt o hållet upp till köparen av sin andra bil? Visst är det lätt att hitta på delar till en 940 men jag har inte haft några problem att få tag på grejer till min 960 på beg. marknaden, finns ett x antal slaktade 960 runt om i landet, högvis med delar! http://www.fbt.se, en hel sökmotor full med beg. delar till alla sorters bilar, i hela sverige. Eller ta en titt på blocket!
Terrängbil är avskrivet, var som sagt sugen på en Cherokee förut men har lagt ner det. Känner jag mig själv rätt så kommer en terrängbil sluta med att jag sitter fastkörd i en myr nånstans. :D

Är inte helt insnöad på Volvo. Har kikat på Audi, man får ju en 100 2,3/2,6 quattro för 20-25 och billigare. 2,3:an är tydligen den motor som är mest driftsäker och att föredra, finns inte så många av dem dock. Sexan, både 2,6 och 2,8, finns det desto fler av. Har även sneglat mot Subaru Legacy som börjar ramla ner till vettiga pengar och har väl även den en bra 4wd, frågan är om inte quattron ligger i lä jämfört med Subarus system. Det som avskräcker lite är om 4wd:n börjar krångla, kan ju bli ganska dyrt om man har otur men å andra sidan så kan man ju alltid sälja en bil som reservdelsbil om det skulle bli alltför våldsamma reparationer. Sen är det ju en gammal bil man köper så reparera är ju något man får räkna med, sen beror ju de kostnaderna på vilken bil man köper.
metalHJ skrev:För att göra det lätt, köp en Audi quattro! Överlägsen framkomlighet och pålitlig konstruktion på drivlinan... En gammal volvo herrgårdsvagn kommer väl aldrig bli en terrängvagn, eller kända för att vara en speciellt bra terräng bil?

Volvofreak eller inte, men ibland kan man ju kika utanför ramarna lite då det finns bättre alternativ för ändamålet!

Och ang. utrustning och mängden lyx i en andra bil, är väl helt o hållet upp till köparen av sin andra bil? Visst är det lätt att hitta på delar till en 940 men jag har inte haft några problem att få tag på grejer till min 960 på beg. marknaden, finns ett x antal slaktade 960 runt om i landet, högvis med delar! http://www.fbt.se, en hel sökmotor full med beg. delar till alla sorters bilar, i hela sverige. Eller ta en titt på blocket!
Naturligtvis är allt upp till köparen. Jag bara skriver vad jag anser är vettigt. Om man jämför B230 mot sexorna, vilken hittar du lättast reservdelar till om du behöver fixa felet på en helg? Finns det lika stort sortment till båda motorerna/bilarna på t ex Biltema? Eller är man hänvisad till Mekonomen, Bilia eller skroten, som oftast bara har öppet i veckorna?
Bosa skrev:
Sparkz skrev:Jag är lite tveksam till att det var standard med diffspärr på alla 92-. Vad jag vet var det tillval hela tiden. Jag har bara sett det på gamla televerkare/vattenfall-bilar. 94 och framåt är det (lättrycks)turbo på alla 940, kanske ett bättre val än 960. Men kamremsbytet på en sexa är rätt enkelt, så låt inte det stoppa om du vill köpa en 960 tidigare än 94.
Enligt pdf:en på Volvos hemsida, http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... 00_900.pdf så har både 745 SE och 945 SE diffspärr -92, det stämmer alltså inte?
LTT kom väl för övrigt nån gång under -95, hade en 96:as ltt en gång i tiden som med chip gick halvskapligt iaf men är som sagt inte riktigt ute efter turbo nu sen så verkar det inte vara många som det faktiskt sitter diffspärr på. :)
Vad jag kan läsa ut står det diffspärr på 16V och turbo, inte SE. Jag är bilmek, och en sak som sitter i ryggmärgen är att snurra till på hjulet när man har skruvat dit det efter t ex bromsjobb för att höra om skölden ligger mot skivan eller något annat oljud. Då märks det om diffspärren hugger i, och går man på det är det inte alls vanligt.
Jag kan mycket väl ha fel ang årsmodellen och turbo...
Sparkz skrev:Vad jag kan läsa ut står det diffspärr på 16V och turbo, inte SE. Jag är bilmek, och en sak som sitter i ryggmärgen är att snurra till på hjulet när man har skruvat dit det efter t ex bromsjobb för att höra om skölden ligger mot skivan eller något annat oljud. Då märks det om diffspärren hugger i, och går man på det är det inte alls vanligt.
Jag kan mycket väl ha fel ang årsmodellen och turbo...
På sida 2 i pdf:en för 940 och år 1992 finns följande att läsa för 130-hästarn: SE-paket: ABS, alu-fälgar ”Aries”, diffspärr, elhissar fram och bak, elspeglar, svart rutad grill. Står i kolumnen Paket. :)
945S skrev:

Naturligtvis är allt upp till köparen. Jag bara skriver vad jag anser är vettigt. Om man jämför B230 mot sexorna, vilken hittar du lättast reservdelar till om du behöver fixa felet på en helg? Finns det lika stort sortment till båda motorerna/bilarna på t ex Biltema? Eller är man hänvisad till Mekonomen, Bilia eller skroten, som oftast bara har öppet i veckorna?
Tja, då det enligt uppgift ska vara en andra bil bör heller inte ägaren vara låst av bilen under några dagar pga. reparationer. Och jag förstår dina värderingar fullt ut, inget snack om det :) Men samtidigt måste du ju hålla med om att du får mer bil för pengarna om du satsar på en 960? Det är det enda jag velat få ut av det hela... Då vi pratar en prisklass som är ganska låg, skulle jag hellre satsa på ett köp där jag verkligen får något för pengarna än en gammal tråkig 940 med 230 motor. Och ang. biltema som har bra öppettider, kan jag bara hänvisa till Micro som håller ungefär samma öppettider som biltema och med ett reservdels sortiment som liknar mekonomens i både prisklass och kvalité.

Nej, Biltema har inte lika bra sortiment till 960'n men samtidigt är jag av den åsikten att jag undviker biltemas reservdelar om jag ska reparera en bil. Diverse bromsdetaljer och annat i det slaget kan jag sträcka mig till men inte motordetaljer, eller annat som har med bilens drift att göra. Lägger jag ner möda på att reparera, vill jag också att prylarna jag sätter dit håller en någorlunda kvalité så inte allt mitt jobb är förgäves, det må kosta några kronor mer om jag handlar på meca/mekonomen/micro men det är också något som känns bättre, då jag litar mer på dessa delar! Har man råd att äga 2 bilar, finns det säkert utrymme för att kosta på vettiga reservdelar också :)
Bosa skrev:

Terrängbil är avskrivet, var som sagt sugen på en Cherokee förut men har lagt ner det. Känner jag mig själv rätt så kommer en terrängbil sluta med att jag sitter fastkörd i en myr nånstans. :D

Är inte helt insnöad på Volvo. Har kikat på Audi, man får ju en 100 2,3/2,6 quattro för 20-25 och billigare. 2,3:an är tydligen den motor som är mest driftsäker och att föredra, finns inte så många av dem dock. Sexan, både 2,6 och 2,8, finns det desto fler av. Har även sneglat mot Subaru Legacy som börjar ramla ner till vettiga pengar och har väl även den en bra 4wd, frågan är om inte quattron ligger i lä jämfört med Subarus system. Det som avskräcker lite är om 4wd:n börjar krångla, kan ju bli ganska dyrt om man har otur men å andra sidan så kan man ju alltid sälja en bil som reservdelsbil om det skulle bli alltför våldsamma reparationer. Sen är det ju en gammal bil man köper så reparera är ju något man får räkna med, sen beror ju de kostnaderna på vilken bil man köper.
Jag tycker du håller mycket vettiga åsikter! :-)-) Ut och ragga bil med dig, men när det gäller äldre bilar hakar iaf. inte jag upp mig på åldern. Såvida bilen är välhållen, och det är någorlunda låga mil kan jag likagärna köpa en äldre. Så jag skulle inte rekomendera att haka upp dig på årsmodeller med undantag då utrustningen kan skilja, men skicket/provkörningen avslöjar mycket om bilens fd. ägare! Men kryp även under och kolla det allmänna skicket... Mycket rost undertill, är ju alltid ett helvete att jobba med.

Ja, Subarus system är inte fyskam det heller. Dom har mycket kunskap kring fyrhjulsdriften då det är standard på deras bilar, men jag tror att gamla Audi bilar är lättare/billigare att reparera då det finns ett gäng i sverige. Subaru är i min vetskap inte lika utbrett på svenska marknaden som en quattro i alla fall?

Jobbar du med kontanter direkt i handen finns ju också alltid prutmåner på äldre bilar! :mrgreen:
Ursäkta klippandet nedan, jag tyckte det var bäst för tydlighetens skull.
metalHJ skrev: Tja, då det enligt uppgift ska vara en andra bil bör heller inte ägaren vara låst av bilen under några dagar pga. reparationer.
Jo, detta kan ju mycket väl bli resultatet om det vill sig illa. Du förutsätter väl inte att Bosa vill använda sin förstabil till de "oömma" sysslor han avser ha andrabilen till? Förstabilen kan ju dessutom vara upptagen på annat håll.
Och jag förstår dina värderingar fullt ut, inget snack om det :) Men samtidigt måste du ju hålla med om att du får mer bil för pengarna om du satsar på en 960?
Nej, jag håller inte med om detta. Alla lyxaspekter är enligt min mening tämligen bortkastade på en oöm bruksbil. Den enda riktiga fördelen jag kan komma på ur brukssynpunkt med en 960 är högre effekt och vrid. Eventuellt kan detta vara bra om man ofta drar tungt och länge. Frågan är dock om man inte gör bäst i att köpa en fyrhjulsdriven bil direkt då. Speciellt om man inte sällan kan räkna med halt väglag eller dåliga vägar, vilket verkar vara fallet.
Jag skulle vilja påstå att man får betala mer för en 960 än en 940, med lika många mil och år på mätaren, och ännu mindre för en 740, såklart. Att driftskostnaderna är högre med en 960 får väl anses som uppenbart, eller?

För tydlighets skull har jag ingenting att invända mot att en 960 troligen ger mer för pengarna som förstabil. Men detta är ju inte aktuellt här. Detta är ju naturligtvis även en fråga om personlig ekonomi. En person med en liten bilbudget kan mycket väl tycka att 960:s förtjänster inte är värt extrapengarna. Men visst, för de flesta är det nog så.
Det är det enda jag velat få ut av det hela... Då vi pratar en prisklass som är ganska låg, skulle jag hellre satsa på ett köp där jag verkligen får något för pengarna än en gammal tråkig 940 med 230 motor.
"Tråkig" är inte en speciellt stor nackdel för en oöm bruksbil, anser jag. Bruksmässigt gissar jag på att du får "mer" för pengarna med en 7/940.
Och ang. biltema som har bra öppettider, kan jag bara hänvisa till Micro som håller ungefär samma öppettider som biltema och med ett reservdels sortiment som liknar mekonomens i både prisklass och kvalité.
Ok, 960-delar finns på Micro. Allt annat lika har 7/940 fortfarande fördel av Biltema. Jag antar att du inte hävdar att 960 har en fördel av Micro jämfört med 7/940 vilken kompenserar nackdelen den har på Biltema (Jag hoppas min mening går fram här...:-) ).
Nej, Biltema har inte lika bra sortiment till 960'n men samtidigt är jag av den åsikten att jag undviker biltemas reservdelar om jag ska reparera en bil. Diverse bromsdetaljer och annat i det slaget kan jag sträcka mig till men inte motordetaljer, eller annat som har med bilens drift att göra. Lägger jag ner möda på att reparera, vill jag också att prylarna jag sätter dit håller en någorlunda kvalité så inte allt mitt jobb är förgäves, det må kosta några kronor mer om jag handlar på meca/mekonomen/micro men det är också något som känns bättre, då jag litar mer på dessa delar! Har man råd att äga 2 bilar, finns det säkert utrymme för att kosta på vettiga reservdelar också :)
Visst, en del av Biltemas prylar håller nog mindre än toppkvalitet. Men det är en viss skillnad på det och på att döma ut hela sortimentet. Och alla delar kräver inte extrema arbetsinsatser för att byta. Då kan det vara värdefullt att öht ha möjligheten att skaffa delen på en lördag, även om den kanske bara håller i fem år istället för tio. Jag vill understryka att det inte är framförallt pga priset eller kvaliteten jag tjatar om Biltema. Det är pga tillgängligheten jämfört med alternativen. Vidare, har Micro verkligen lika bra sortiment för alla sexor som för B230? Och har de lika mycket delar i lager som Biltema? Jag har personligen inte handlat där speciellt ofta så jag vet inte, men det låter ju onekligen bra.

Vidare (Kanske inte helt relaterat till tråden men iaf) känns det en aning osäkert att snåla just på bromsdetaljerna om man nu skall snåla (eller anser att Biltema i varje fall är att snåla) :-) .
Och slutligen känns det som att våran diskussion börjar bli väldigt OT i just denna tråd, kanske vi får starta en egen för att diskutera klart våra åsikter :)

Annars gillar vi bara läget att vi inte delar samma åsikt!

Jag tror Bosa har förstått vårat budskap, vilket var första prio i hans feedback om kommande bilköp!

Så, inget illa ment mot dig 945S och jag respekterar dina åsikter. Jag själv diggar bara 960'n skarpt, och pratar utifrån mina synpunkter. Kanske är jag rädd att ha fel när jag nyligen blev 960 ägare, men min intuition av 960 är väldigt god och likaså när jag hört mig för om bilen, och lyssnat på andras åsikter! Och oavsett om det rör sig om andra bil eller första bil, så skulle jag personligen välja 960. Klart det blir högre driftkostnader på en 960, smakar det så kostar det men samtidigt så blir det marginella kostnader som jag istället tjänar in på att åka bättre. Frihet kostar, likaså bilägande. Och köpa begagnat kan många gånger vara att köpa grisen i säcken, då en äldre bil "generellt" inte har samma dokumentation över sina mil, som en nyare beg. bil har. Därav dömer jag mycket av min egen magkänsla när det gäller äldre bilar...

Men jag är inte den som är rädd att erkänna mina brister, ingen är felfri och då jag bara är 23 kan jag prata utifrån mina år som entusiastisk bilägare. Och observera att jag inte smutskastat 940 på något vis, men i slutändan blir det även en smakfråga för Bosa vad han väljer.

MVH
Du har en poäng i att totalkostnaden kanske inte skiljer speciellt mycket i slutändan mellan -40 och -60-serien. Båda är ju relativt gamla bilar hur man än vrider och vänder på saken. Men nu var ju frågan vilken av dem som faktiskt var bäst för syftet, och då får man ju lov att räkna de skillnader som faktiskt finns, även om de är små (och fokusera på de aspekter som är viktigast i detta fallet, vilket i detta fall är ekonomi och driftsäkerhet så vitt jag kan bedöma).

Kul (men kanske en smula överdriven) diskussion. :-)

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android