Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! jag har en volvo 740 1987 med B230F motor, och jag måste nu köpa nytt främre rör till bilen. så nu är min fråga om ett främre rör från en bil med katalysator passar min bil som inte har katalysator? eller ska jag köpa ett främre rör från en bil som inte har katalysator?

hittade detta på Biltema skulle det passa på min bil? nån som vet?
VOLVO
Modell 740 GL
Årsmodell 83-87
Art nr 90-8191

finns detta också:
VOLVO
Modell 740 GL
Årsmodell 86-87
Anmärkning kat
Art nr 91-6329

Vilket skulle passa på min? det med kat anmärkning eller det utan kat?
VOLVO
Modell 740 GL
Årsmodell 83-87
Art nr 90-8191
sonden borde sitta i grenröret på en 87:a, men titta så ser du. Samma främre rör är det oftast, oavsett katalysator eller en ljuddämpare. Men det fanns några med fast fläns och packning i skarven i stället för lösa flänsar och tätningsring. Det ser du lätt om du har en cm glapp mellan flänsarna eller om det är tätt.
har nu vart och köpt främre rör på Biltema, så nu har jag bara en fråga till, dom tre bultar som håller ihop flänsarna mellan ljuddämpare och främre rör, är bultarna fastsvetsade i ljuddämparflänsen eller är dom lösa? såg på bilen att det är en mutter bara och ingen bultskalle på andra sidan? så tänkte att dom är svetsade i flänsen? får väl fömodligen byta ut dom? brukar det vara lätt att få loss?

Några tips?
De är pressade i flänsen med splines under skallen. De brukar sitta riktigt hårt, det brukar bli till att värma hörnet på flänsen riktigt röd. Kan gå att pressa ut med en stor rörtång. Ställ en hylsa över skallen och kläm till över den och skruven. Men är flänsen dålig med är det bättre att skaffa en ny, det finns lite olika typer som man plockar ihop bakom konan på röret: http://www.csbilteknik.se/default.asp?cid=73 Den typen svetsas ihop, Biltema har någon tredelad sak men den är inte lika stabil IMO.

Kolla vad en ny ljuddämpare kostar med, kanske inte är värt att lägga ner jobb på den gamla. Å andra sidan flyttar man bara problemet med skarven bakåt då... Det slutar nog med ett slutrör! :wink:

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]