Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henke88
Tjena jag har en volvo 740 turbo -87 som jag köpte utan motor och låda. Men jag köpte en motor på skroten från en volvo 945 turbo automat och nu har jag renoverat motorn och stoppat i den i bilen men nu kommer problemet jag har monterat ett svänghjul som jag tog från en 740 gle och försökte starta men den fick ingen gnista och då visade det sig att jag glömt vevlägesgivaren så jag montera denna och försökte igen men ingen gnista. Så jag tog reda på hur svänghjulet skulle sitta och det skulle sitta med den lilla pigen mitt i hålet till startmotorn. Så jag ställde in det som det skulle vara och självklart så nolla jag motorn först och sen försökte jag starta igen men nej ingen gnista nu heller. Nån som vet vad det är för fel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
En GLE borde bara E-motor med hallgivare och således inga hål i svänghjulet för givaren...
av henke88
Jo men det sitter en liten pigg på svänghjulet men om det räcker till vevaxellägesgivare eller om det ska vara flera piggar eller nåt annat. Men jag har 12v in till spolen men bara 10-11v ut från den så nåt fel är det nån stans. Och det är inget fel på spolen för jag har provat en annan som jag vet funkar. Har även provat med ett svänhjul med massa hål i och en annan givare men det hjälpte inte.
av henke88
Jag funderar varvtalsgivaren som sitter brevid vevaxellägesgivaren måste den vara inkopplad på en bil med manuellväxellåda eller kan man låta den vara bortkopplad.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vänta nu! Du har alltså bytt motor men behållt det gamla Motronic-systemet med två givare? Du måste ha rätt svänghjul till det. Och båda givarna behövs.
av henke88
har stoppat i en b230ft för det fanns ingen motor eller låda i bilen när jag köpte den och motorn hade inget svänghjul när jag köpte den så jag tog ett svänghjul jag hade liggande och det kom från en 740 gle -86 men det sitter en pigg på det och det har jag nu fått reda på att det ska vara. Men jag hade bara tändlägesgivaren men jag har beställt en ny varvtalsgivare och den kommer imorgon så ska sätta ihop allt imorgon och sätta dit varvtalsgivaren och prova starta bilen :)

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android