Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
LÖST
Hej och tack ni som svarat på mina frågor. Trots era uppmuntrande ord såg jag framför mig en heldag under bilen och valde att lösa problemet genom verkstan och blev 4000 fattigare(Mekonomen). "Tyvärr" var det inga större fel på lamellerna trots att jag kört minst 12 år på dem medan däremot utrampningslagret kärvade och var förmodligen orsaken till att wiren slitits sönder två ggr på relativt kort tid. Nåja, sura pengar men en mindre sur fru som blivit stående med bilen de två gånger då wiren gått av. Känns lite säkrare nu! Tyvärr verkar det som om mekanikerna kom åt Lambdasonden vid demonteringen av växellådan för lampan lyste strax efter att jag lämnat verkstan. När jag återvände konstaterades att insugningspackningen var otät, vilken jag kommer att byta. Men att packningen skulle bli så dålig (så att Lambdan reagerar) på de sammanlagt hundra meterna som bilen kördes efter att jag lämnade in verkar mer än bara otur. Visserligen mätte de upp Lambdan och hänvisade bara till packningen men jag är nu rädd att det inte tar lång tid innan jag måste plocka fram plånboken igen.

Matte

Hej!
Bytte idag kopplingswire för andra gången på mindre än 1 år. Fick det att funka men trots att jag spänt upp wiren ganska rejält (någon centimeter kvar) så ligger dragläget ganska högt upp. Kan lamellerna vara på väg att ge sig? Finns det några tydliga tecken att leta efter? Vad är risken med att fortsätta köra? Klarar en händig nybörjare att byta kopplingspaketet? Har läst i Haynes men har lite svårt att begripa om man helst bör jobba underifrån bilen eller om det går ovanifrån?

Matte
Senast redigerad av 1 Matte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har du justerat enligt haynes boken och det ändå inte tar bra så kan det ju vara lamellerna som börjar bli dåliga.
Om de är dåliga så slirar de och till slut så driver det inte alls, se till att byta snarast om de slirar annars kan svänghjulet ta skada.
Den byts underifrån och du får ta bort lådan, ganska enkelt men har du aldrig gjort det förr så se till att ha gott om tid så ska du nog lösa det.
av Matte
Tack för ditt svar, Fluffen! Ytterligare en fråga bara. När man studerar bilderna i Haynes ser man kopplingens tryckplatta blottad efter att "kåpan" ytterhöljet tagits bort. Man ser också Svänghjulet (kugghjulet). Min undran är bara, har det legat något annat som tagits bort i detta läge eller är det bara "kåpan" som tagits bort? Och är det något annat som måste plockas bort på "kåpan" förutom att lossa den med några skruvar/bultar? Tycker annars att det borde vara ganska lätt att byta lameller och urtrampningslager om jag ska döma av bilderna. Är jag för styv i korken? Better safe than sorry!

Matte
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nja, du får ta bort växellådan under bilen sen ser du tryckplattan och innanför tryckplattan sitter själva lamellen som är dålig.
Räkna med att bytet tar en dag om du tar det lugnt och inte har gjort det förut.
Jag rekomenderar dig att köpa ett komplett kopplingskitt samt byta packbox om du nu bestämmer dig för att byta den.
av metalHJ
Se även till att försöka ha med dig en polare som hjälper dig vid själva demonteringen och monteringen av lådan! Lådan väger ett antal kilon! Att tappa den jäveln över dig, vore väldigt tåkigt :P

Glöm heller inte centreringsverktyg, finns att köpa satser på biltema för en billig peng!

Jag har lite bilder från bytet på farsans 945'a om du är intresserad :)
av Matte
Hej, Fluffen och metalHJ,och tack för era svar!
Känner mig lite som en idiot när jag insett att det jag kallat "kåpan" är själva växellådan :oops:
Har också hittat avsnittet i Haynes om demontering av lådan och känner mig lite vankelmodig, å ena sidan verkar det ju bara handla om att "lossa några bultar-byta- och sätta tillbaka dem igen", å andra sidan blir jag tveksam när det handlar om att hantera vikten av växellådan,även om jag är stor och stark + att jag blir tveksam när du (Fluffen) antyder att det tar en hel dag att göra jobbet. Är ju också en styrka att veta sina begränsningar, så det är nog läge att ta in pris från en verkstad.
En sak bara - vad är en packbox för något? Kan vara bra att veta när jag snackar med verkstan.

Matte
av metalHJ
Är ni två vid bytet, är det inga större konstigheter! Det som behövs utöver lite vanliga styrka, är vilja! Och tro mig, med lite jävlaranamma i dig, så fixar du ett kopplingsbyte!

En packbox uppgift är att täta kring en utgående axel, som i det här fallet direkt mellan drivning på motor/låda. Det finns kompletta kit att köpa hem, med hela kopplingssatsen!

Spar dom verkstadspengarna till en utekväll på krogen... ;)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror också att du fixar det. :-)-) Ta god tid på dig och stressa inte så ska det lösa sig.
Packboxen brukar ju i regel läcka lite så det är en god idè att byta den samtidigt.
Som metalHJ skriver så är det ju bra om man är två.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Byta packbox innebär alltså att du får skruva loss svänghjulet med, utöver kopplingen. Inga större problem, men nya bltar och rätt åtdragningsmoment är bra...
Det är inget jättejobb, med lite vana, lyft, och rätt verktyg löser man det på en timme. Men räkna med en dag så slipper du stressa. Se bara till så du har lite stöd under lådan så den går rakt och fint in mot motorn när du sätter dit den så du inte bryter i lamellen. Lägg lite tunt med fett på allt som rör sig mellan urtrampningslagret och armen.

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android