Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej jag är ny här på forumet.blir i morgon 965a ägare en fin 96a jag undrar vad skiljer i bränsleförbrukning mellan aut och manuell.Och motortvätt med högtryck nån fara med det ha de
Ändrade din rubrik då den inte sa mycket :!: Tänk på uppge lite mera info i rubriken nästa gång/Grammse
Användarvisningsbild
av Fluffen
Generellt sett så brukar ju automatväxlade bilar dra lite mera än de med manuell låda, räkna 1-2 dl extra. :roll:
Högtryckstvätt skulle inte jag inte gå på med när jag gör motortvätt, använd hellre ett riktigt bra avfettningmedel och vanlig vattenslang, det är mycket skonsammare.
Grattis till köpet. :-)-)
av 965
får tacka för svaret.tänkte mest på vatten när det är så mycke elektronik så han startar efteråt. :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Spola av med en vanlig vattenslang är oftast ingen fara.
av metalHJ
Grattis till en bra bil! :-)-)

Min 964 ligger runt 1.1-1.2 vid blandad körning och då använder jag också pulvret under huven! Vid snäll ecodriving, blandad körning landar jag på 1.05.

Ren landsväg ecodriving, landar du lätt under litern.

På tal om motortvätt så gör det med känsla och handarbete. Inget högtryck eller liknande! Undvik att spola vatten på alla elektriska komponenter. En idé jag fick är att koppla ur batteriet helt, så du inte har spänning någonstans och sedan låta motorn självtorka i solsken under en dag!

Jag fick nämligen problem efter sista motortvätten, förmodligen fukten som brände ena tändförstärkaren! Under kåpan med VOLVO 24 valve texten, Sitter alla tändspolar så se till att det även får torka ur där då du kan plocka dän kåpan efter tvätten.

Tändförstärkarna jag nämnde sitter på vardera sida av insuget och brukar kunna vara kinkiga på volvo, så det bästa vore ju att plocka av dessa helt innan tvätten!

Lycka till med nya kärran! :)
av 965
tackar för detta.jo jag hoppas jag blir nöjd med den silver metallic 22 tusen på mätaren snygg bil.men ett problem är bensinmätaren går bara till halv tank när den är full.han som jag köpte den av har bytt tankarmaturen men det hjälpte inte.får man byta mätare eller kan det vara nåt annat som strular

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]