- tis 22 jul 2008, 18:00
#206033
Ett trasigt lager brukar man kunna höra om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet, det brukar vara ett lite skorrande ljud även vid låg rotation, så lyssna noga och jämför gärna på båda sidorna, sen kan man även oftast aven känna att det glappar.
Bak är lättare än fram eftersom du byter hela navet kostar 399:- på biltema och jag har bra erfarenhet av deras lager (SKF) oftast. Det du behöver göra är att plocka bort bromsklossarna och bromsskivan sen är det bara att lossa centrummuttern och dra av det gamla navet och dit med det nya och sen tillbaks med resten, klart :D se till att få rätt nav bara då det är olika med eller utan ABS.
Det där du nämnde om att det kan vara knepigt att få i ettan ibland beror nog troligen på några slitna bussningar i växelspakens leder, mycket vanligt fel på 400-serien och även på äldre 40-serien. Lycka till
-)
Bak är lättare än fram eftersom du byter hela navet kostar 399:- på biltema och jag har bra erfarenhet av deras lager (SKF) oftast. Det du behöver göra är att plocka bort bromsklossarna och bromsskivan sen är det bara att lossa centrummuttern och dra av det gamla navet och dit med det nya och sen tillbaks med resten, klart :D se till att få rätt nav bara då det är olika med eller utan ABS.
Det där du nämnde om att det kan vara knepigt att få i ettan ibland beror nog troligen på några slitna bussningar i växelspakens leder, mycket vanligt fel på 400-serien och även på äldre 40-serien. Lycka till

HaDe
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"