Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#206180
LarsBd skrev:Alternativen är att köpa en bil med ett bättre konstruerat bromssystem som inte havererar bara för att man kan planera sin körning eller göra en lättare översyn med rengörning och motionering av bromsarna vid varje däckbyte, det kostar inget mer än tid och lite smörjmedel och verktyg har man ändå så de är gratis.

Jag har ytterst svårt för att tro på att dessa bromsar du beskriver havererade redan då bilarna var ett par år gamla bara pga att föraren planerade sin körning.
Rostiga bromsskivor kärvande ok och kolvar är en följd av bristande underhåll, att dölja symptomen genom oplanerad körning är inte rätt väg att gå.
Rostiga bromsskivor och kärvande ok har inget med bristande underhåll att göra i första hand. Det har med att göra att bromsarna inte motioneras korrekt. Dom behöver användas och det hårt för att hålla sej i skick. Kan du bara övertyga biltillverkarna att återgå till ickeventilerade bromstrummor så kommer din ideologi att fungera fullt ut. Idag finns ingen sån bil. OCH faktum är att nu börjar ecodrivingen synas på verkstäderna vad gäller bromsdetaljer som nu rostar ihop i förtid. Trummor som nu skulle hållit MINST 20.000 mil måste bytas redan vid 4-5000 mil för att där är såna grova rostangrepp i på dom. Ingen bryr sej ens om att använda handbromsen för att rensa trummorna då fotbromsen inte gör det längre. För du är insatt i att bromsfördelningen ligger på 80% fram och 20% bak på dom flesta. En del har förvisso 70 fram o 30 bak. Men det gör att den där lilla dutten på bromsen aldrig ens rör bakbromsen och den beckar ihop varesej du vill eller inte.
I övrigt besitter inte ens 10% av fordonsägarna kunskapen att demontera sina bromsar i smulor för att åtgärda rostproblemen. Ännu mindre än 10% äger verktygen som krävs.
av LarsBd
#206211
*pettson* skrev:Rostiga bromsskivor och kärvande ok har inget med bristande underhåll att göra i första hand.
Kärvande ok beror på läckande damasker föroreningar smörjmedelsbrist och rostiga skivor beror på kärvande ok dvs bristande underhåll.
Tydligen kommer vi inte närmare varandra än så men med ledning av den här diskussionen kan man besvara http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=31101 med "absolut ja".
av anp
#206212
Varför är dagens ( ventilerade ) bromsar så mycket sämre än gårdagens?

Ecodriving tror jag inte är grundorsaken till alla bromsreparationer idag, mer troligt tillverkarens dåliga materialval och utformning av bromsskivor ex,vis. I syfte att sälja fler reservdelar.
av anp
#206216
Överdimensionerade är inte min uppfattning sett till de bilar jag tittat på eller skrotat.
Små, smala, veka bromsskivor jämfört med äldre bilars. Sett till jämförbar bilstorlek.
Användarvisningsbild
av ah17
#206229
Jag syftar på överdimensionerad ur ett kapacitetsperspektiv. Skall du bromsa ner från 200-0 eller 150-0 så är det 77% mer energi som skall avledas i form av värme. Man inser då att mjukisbromsandet i normala hastigheter inte motionerar bromsarna på en bil som har bromskapacitet för 200+ hastigheter.

Tjocklek på skivor är en annan fråga.
av anp
#206290
Jag kollade på 2 olika ventilerade bromsskivor nyss, från samma bilmärke men olika årgångar.
Sent -70 eller tidigt -80 tal och årsmodell -95. Den senare hade gått endast drygt 19000 Mil och var kraftigt rostskadad och sliten. Den tidigare såg förutom lite lätt slitage/rostangrepp ganska fräsch ut trots sin ålder. Milen okända, men något skivbyte tror jag inte förekommit då alla de skrotade bilarna haft bromsskivor i "samma" skick vid demontering.
I övrigt var dimensionerna ganska lika förutom navbredden som gjorde att den nyare såg mindre ut.
Vikten på bilarna ganska väl överensstämmande också.

Jag tror mer på dålig materialkvalitet och utförande än på effekter av ecodriving vad gäller behovet av bromsrenoveringar.

Dessutom, även om man eftersträvar ecodriving, så bör man ju relativt ofta ändå bromsa hårt nog för att motionera bromsarna tillräckligt. Oväntade situationer uppkommer ju oavsett ecodrivekörning.
En annan tanke är att få idag servar sin bil själv, och kanske inte byter bromsbelägg i tid utan kör tills de är utnötta. Byter man belägg 1 gång per 1 eller 2 år oavsett behov, kan man undvika mycket bromsproblem tror jag.
Användarvisningsbild
av Mr B
#206939
eccy243 skrev:
CP2 skrev:Nån som kan ge några tips gällande ecodriving med automatare?
De rön jag har hört är att gasa bestämt upp till den fart du har tänkt hålla. Undvik kick-down. Sen så kan man ju motorbromsa också. Om jag kommer på 110-väg och kör upp på en avfart och vill bromsa in, så brukar jag dra i läge "3", i vissa fall "L" på automaten. Vet inte om de gör till eller ifrån. Men det känns som om man skonar bromsarna lite iaf.
Ungefär så... (Har gått kurs med automatare, delar ut morgontidningen nämligen). Gasa ganska mycket och låt bilen växla vid ca 3000-3500rpm, är precis lagom på en Mitsubishi Space Star i alla fall. Så mycket motorbromsning som möjligt, behöver inte dra i spaken, det funkar lika bra ändå. Som i all eco-körning, tänk på vad man gör med gaspedalen och håll foten i styr...

Trots att jag kör "någorlunda" lugnt med tidningsbilen sparar jag lätt ett par deciliter per mil ungefär, (från 1,5l/mil till 1,3 alltså) och förlorar max en minut per mil. Ganska ok...
av Mimika
#206957
När man kör ecodriving så skall man icke överskrida 3000 rpm. pga att katalysatorn inte klarar av att rensa utsläppen fult ut. Samt skall du köra med bestämd accelration dvs ingen rivstart
Du skall dessutom köra med så hög växel som möjligt. t'ex kör du 50km/h så kör på 5ans växel då drar du mindre bränsle än att köra på lägre växlar.. en tabbel nedanför med lite siffror
Förbrukning i en S80 juli 2001
Förbrukning vid 50km/h - (1/100 km)
  • 3an = 8,6
  • 4an = 6,9
  • 5an = 6,0
Förbrukning vid 70km/h - (1/100 km)
  • 3an = 10,0
  • 4an = 8,4
  • 5an = 7,3
tagit från boken EcoDrving

Samt vid rödljus så skall du helt inte stanna. ser du att det är rött så rulla lätt framåt så du slipper 1ans växel

Vid motorbromsning och har ett motorvarv som är över 1500-1600rpm så tillförs inget bränsle.. Vid 1200-1300rpm drar bilen bränsle igen. Växlar du då ner så är bränsle konsumtionen noll, för att varvtalet är högre igen.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]