Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
Pachipachihand skrev:Vad är det för nytta med vax egentligen, ryker ju så fort du använder avfettning. Använder du inte avfettning riskerar du att repa bilen. lackskydd är överlägset håller länge,även där använder man avfettning. Jag använder Snabbvax på mitt lackskydd för att få lite extra glans och avrinning. Visst är du duktigt och vaxar varje månad behöver man ju inget lackskydd men hur många gör det flesta nöjer sig med vax 2 ggr året vilket är rätt bortkastat. Se till att ha lacken i gott skick och lär dig använda lackförseglingar själv ingen konst det är poleringen som kräver sin man, det är det man betalar för .
Varför skulle det ryka för avfettning.. det beror mest på vad som man använder och hur man använder det samt hur ofta.
Använder du schampoo ofta och du tvättar ofta är det mindre risk att det fastnar skit och du behöver avfettning.

Om du använder snabbvax på ett lackskydd är det knappast något bra lackskydd.
2-3 gånger per år räcker ofta att vaxa.. det är inte vaxet som är problemet utan den som sköter om bilen..

Greetz
Användarvisningsbild
av Brainy
De enda förhoppningar jag har med wax it wet är att den ska hålla sig blänkande tills nästa tvätt, gör den det eller ska jag nöjja mig med mitt schampo med wax i?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av gundj
Min lilla erfarenhet är att en omgâng Sonax Wax It Wet efter en normaltvätt hâller sig över nästa tvätt.
En normaltvätt hos mig är att spola av med högtrycken, duscha tvättschampo, spola av, svampa över bilen med schampo i vattnet och om lacken ser lite trist ut sâ fâr den en omgâng W I W.
Riktig vaxning och polering sker 1 till 2 gânger per âr pâ V70´n och ett par gânger per säsong med C70´n.
Just idag är V70´n pâ proffsbehandling, ska bli kul o se hur bra den blir jämfört med mitt putsande.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har testat Autoranges Hydrowax som är en form av Wax-It-Wet, och det fungerar faktiskt hyggligt... Effekten sitter i minst ett par veckor och efter flera tvättar.

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]