Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!

lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...

Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!

Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!

en vanlig vaxning är istället att föredra!

Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
Lång härdningstid gällde förr då man använde enkomponentslacker eller senare även lösningsmedelburna 2k lacker. Med dagens vattenburna 2k-lacker härdade i ugn är problemen obefintliga. Man polerar bilar redan ett par dagar efter lackering i fabrik om det skulle behövas
Enda tillfället man bör vara försiktig är då man fått något omlackat, då bättringsmetoderna kan skilja en hel del på olika ställen.

Vill man vara på den säkra sidan så kan man kanske vänta någon månad innan man ger sig på fabriksnya bilar, längre ser jag som meningslöst.
Dock skall man vara medveten om Volvos inställning till lacksskydd, vilken diskuterats länge och väl på forumet...

/Thomas
av D2-
Sant som du säger, att dagens lacker är bättre, volvos argumentation ang lackkonservering kvarstår dock, bilarna skall ej lackskyddas!
Däremot har jag inte sagt något ang polering, det kan man självklart göra på en ny bil, det görs ju på flertalet bilar även innan leverans, så det är aldrig några bekymmer.

Jag sitter och gör garantibehandlingar dagligen på volvobilar och vet nog vad volvos riklinjer säger!

däremot så kan det vara svårt att bevisa huruvida bilen är lackskyddad eller ej.
Valet är fritt, men man bör känna till Volvos riktlinjer gällande just lackskydd.

Det finns idag bara en firma som gör lackskydd på nya bilar, och det är Ditec, de tar på sig fullt ansvar för ev lackgarantier. Så det säger volvo inget om, de är ju bara glada att slippa ta på sig ev garanti reklammationer!

Detta är bara information så att inte nyblivna volvo ägare, åker på en kall dusch när/om jag nekar garanti för en lackskada som kan ha med lackkonservering att göra...
Användarvisningsbild
av DogWalker
D2- skrev:
Detta är bara information så att inte nyblivna volvo ägare, åker på en kall dusch när/om jag nekar garanti för en lackskada som kan ha med lackkonservering att göra...

Hur ofta/många har du nekat p.g.a. detta med lackkonservering?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag sitter och gör garantibehandlingar dagligen på volvobilar och vet nog vad volvos riklinjer säger!
Så bra, då kanske du kan tala om var gränsen mellan normal lackvård/vaxning och lackskydd går. För hittills har ingen (som jag talat med) på PV klarat av att riktigt beskriva det på ett bra sätt.

/Thomas
av D2-
Funk skrev:
Så bra, då kanske du kan tala om var gränsen mellan normal lackvård/vaxning och lackskydd går. För hittills har ingen (som jag talat med) på PV klarat av att riktigt beskriva det på ett bra sätt.

/Thomas

???? ...
'vet du inte skillnaden på vanlig vaxning och lackskydd?? eller vad är det för svar du är ute efter??
Användarvisningsbild
av Funk
Ville bara peka på att ingen riktigt verkar veta var gränsen går på VCC ... Vanligt hederligt vax är väl en sak, men många av dagens produkter i konsumenthyllan börjar likna de professionella produkterna mer och mer. Vad "får" man inte använda ? De konsumentprodukter jag använder är ganska långt ifrån vanligt vax. Och hur kommer det sig att rekomendationen i boken kom så sent som till MY-08, för det var väl då ? För ingen verkar anse att det bytts lackmetod eller material som skulle motivera detta först -08, inte heller verkar det som antalet case på lacksidan varierar sådär jättemycket över tid.

Såg också att du högre upp inte rekomenderade behandling förrän efter 12 månader, borde rekomendationen i så fall inte vara efter garantin gått ut ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av lexus
wendtan skrev: Du syftar på materiel? Jag gissar att 4-6 polerrondeller + den mängd cleaner samt konservering som går åt så pratar vi gissningsvis runt 400 kr.
Kan man tvätta dessa polerrondeller efteråt eller slänger man dem?

Vad använder man för polermedel till metalliclack?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
lexus skrev:
wendtan skrev: Du syftar på materiel? Jag gissar att 4-6 polerrondeller + den mängd cleaner samt konservering som går åt så pratar vi gissningsvis runt 400 kr.
Kan man tvätta dessa polerrondeller efteråt eller slänger man dem?

Vad använder man för polermedel till metalliclack?
Det funkar utmärkta att tvätta rondellerna efter behov, jag tvättar mina med en liten skvätt diskmedel.

Polermedel till metallic, dom flesta använder samma som till solidlack.
Användarvisningsbild
av lexus
Tack för svaren och tips på inköpsställen. I mitt fall har jag inga tvättrepor i lacken (som det står om på alla polermedel) men den är lite knottrig av skit som inte gick bort i avfettningen. Vad göra? Maskinpolering känns lite overkill fast det kanske inte skadar att köra nu när jag investerat i en polermaskin från Biltema. Fick polera bort alla insekter som torkat in å det grövsta eftersom avfettning inte tog dem. Kansek insektsborttagning är effektivare nästa gång. Nu är dock lacken vaxad men jag måste förmodligen göra om jobbet eftersom jag inte fick lacken så slät som jag önskade. Frågan är då om maskinpolering är det rätta? Tips mottages tacksamt.

99% att det är batteriet.

Lägger till en bild. Vad sitter där inn[…]

Generator laddar ej batteriet

Det kanske den gör, testar väl att l&oum[…]

Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]