- fre 04 jul 2008, 09:34
#202481
Enda tillfället man bör vara försiktig är då man fått något omlackat, då bättringsmetoderna kan skilja en hel del på olika ställen.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man kanske vänta någon månad innan man ger sig på fabriksnya bilar, längre ser jag som meningslöst.
Dock skall man vara medveten om Volvos inställning till lacksskydd, vilken diskuterats länge och väl på forumet...
/Thomas
D2- skrev:Observera att lackskydd inte ska läggas på en bil som är nyare än 12 månader!!Lång härdningstid gällde förr då man använde enkomponentslacker eller senare även lösningsmedelburna 2k lacker. Med dagens vattenburna 2k-lacker härdade i ugn är problemen obefintliga. Man polerar bilar redan ett par dagar efter lackering i fabrik om det skulle behövas
lacken tar upp till ett år att "härda"... man får alltså inte tillsluta lackens porer med ett lackskydd, utan lacken måste kunna "andas"...
Om man lägger ett lackskydd så kan det finnas risk för färgmissbildningar, lacken kan "lyftas" samt i värsta fall krackilera.
Detta är något som Volvo inte tar ansvar för!! Finns alltså inga garantier som skulle kunna täcka upp detta!
Så ett gott tips är att avvakta med lackförsegling ett år från det att du hämtat ut din nya bil!!
en vanlig vaxning är istället att föredra!
Annars så var denna utförliga beskrivning, att rekommendera för den puts-tokiga hemmafixaren!
Enda tillfället man bör vara försiktig är då man fått något omlackat, då bättringsmetoderna kan skilja en hel del på olika ställen.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man kanske vänta någon månad innan man ger sig på fabriksnya bilar, längre ser jag som meningslöst.
Dock skall man vara medveten om Volvos inställning till lacksskydd, vilken diskuterats länge och väl på forumet...
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________