Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Man kan ju fylla "knappraden" under ECC:n med 7 knappar. Men vilka olika knappar finns och finns det några "universella" knappar.

Det jag är ute efter är knappar som kan programmeras efter mina önskemål. Jag tänker mig att man köper en knapp med tillhörande CAN-modul som man kan koppla in lite varstans i bilen. Man skulle då kunna ansluta extra tillbehör i bilen som kan manövreras från dessa knappar. Man kan ju tänka sig ha julgranar bak i skuffen, lysrör under bilen, sätesvärmare i baksätet et.c.

Finns något sådant tillbehör?

En annan möjlighet skulle vara att använda redan befintliga extraknappar, men istället för att använda den ordinarie funktionen så kanske man kan komma åt den reläbox som knappen styr. Där får man då själv koppla in sitt extra tillbehör.

Är det någon som vet vad som finns och vad som är (praktiskt) möjligt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu ska jag inte svära på attdet är så, men jag har för mig att jag läst här på forumet , tror det var CARMAN som sa det att knapparna sitter direkt på kretskortet under, så det kan bli svårt, Men inget är ju omöjligt
Användarvisningsbild
av Loner
Det svår är ju att få bilens datorer att köra dom nya funktionerna,
volvo lär ju knappas vara villiga att tex programmera in så att man får sitt can-relä att dra om man trycker på knappen för nackskydden bak.

Det enda jag ser är att man kan nyttja extraljuskanppen & uttaget, med det funkar ju bara när helljuset är på

Så man får nog skippa can-nätet, slakta knappen och dra egna trådar till sina funktioner :roll:
av Jan-A
Det enda jag ser är att man kan nyttja extraljuskanppen & uttaget, med det funkar ju bara när helljuset är på
Hur och var kommer man åt spänningen när man installerar extraljusknappen? Framme i motorrummet någonstans? Går det förresten inte att programmera knappen så att man kan slå på den även utan helljus?

Vad menar du vidare med uttaget? 12V uttaget bredvid knapparna?

Att använda knappen för att fälla nackstöden torde väl gå. Finns signalen redan framdragen vid baksätet så att det räcker med att montera knappen och programmera in den. Eller måste man köpa mer hårdvara för att komma åt "nackskyddstippssignalen".
Användarvisningsbild
av CarMan
Jan-A skrev:
Hur och var kommer man åt spänningen när man installerar extraljusknappen? Framme i motorrummet någonstans? Går det förresten inte att programmera knappen så att man kan slå på den även utan helljus?

Att använda knappen för att fälla nackstöden torde väl gå. Finns signalen redan framdragen vid baksätet så att det räcker med att montera knappen och programmera in den. Eller måste man köpa mer hårdvara för att komma åt "nackskyddstippssignalen".
det hela beror på hur mjukvarorna ser ut & det har jag inte kollat.
det är altså inte säkert att remen har mjukvara i sig så att den kan dra ett relä när du monterar knappen för fällninga av näckstöd.
finns inte mjukvaran i remen så komer remen att strunta i signalen som sickas på can nätet.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Nu ska jag inte svära på attdet är så, men jag har för mig att jag läst här på forumet , tror det var CARMAN som sa det att knapparna sitter direkt på kretskortet under, så det kan bli svårt, Men inget är ju omöjligt
du tänken nog på icke orginal strömbrytare
Användarvisningsbild
av Loner
Jan-A skrev: Hur och var kommer man åt spänningen när man installerar extraljusknappen? Framme i motorrummet någonstans? Går det förresten inte att programmera knappen så att man kan slå på den även utan helljus?

Mellan framskämren och luftburken finns uttaget för extraljus, det var det jag kallade för "uttag".

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:
Jan-A skrev: Hur och var kommer man åt spänningen när man installerar extraljusknappen? Framme i motorrummet någonstans? Går det förresten inte att programmera knappen så att man kan slå på den även utan helljus?

Mellan framskämren och luftburken finns uttaget för extraljus, det var det jag kallade för "uttag".

/L
tyver få man ju bara signal där när helljuset är på & man har knappen "intryckt"
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, och elektromagneten som drar i spärren till nackstöden får ju bara en puls, ingen ström hela tiden.
Användarvisningsbild
av Loner
Så kontentan av detta ä att det inte är det lättaste.

Förmodligen är mitt förslag och att modifera knappen/arna så dom inte går via can-busen utan som vanliga gamla hederliga knappar.

/L
Senast redigerad av 1 Loner, redigerad totalt 0 gånger.
B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]