Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikethebike
Hej.
Har en Volvo 855 - 94. När jag varvar upp motorn slutar en cylinder att funka. Byter då tändstift och då funkar det igen. Ligger jag och kör under 3000 varv så går den bra, men stressar jag motorn, typ varvar eller gaspådrag i långa backar lägger cylindern av. Någon som har något insiktsfullt att bidra med? Är hoppet ute för motorn? (25.000 mil, komp kollat på verkstad som är o.k)
MVH
Mike the bike
av *pettson*
Mikethebike skrev:Hej.
Har en Volvo 855 - 94. När jag varvar upp motorn slutar en cylinder att funka. Byter då tändstift och då funkar det igen. Ligger jag och kör under 3000 varv så går den bra, men stressar jag motorn, typ varvar eller gaspådrag i långa backar lägger cylindern av. Någon som har något insiktsfullt att bidra med? Är hoppet ute för motorn? (25.000 mil, komp kollat på verkstad som är o.k)
MVH
Mike the bike
Om du har lust att ta fram motortypen blir det enklare, och ännu bättre om du har lust att fota ett stift som gett upp? :-)-)
av Mikethebike
Tjena.
Man är ju inte helt hemma på bilar... Jag kollade regbeviset efter motortyp. Det sa inte så mycket Volvo 855 -512 GI, men det är väl knappast motortyp. Nettoeffekt: 103 EG. Kollar jag på motorn så är det 5 cylindar. Bilen är någon sorts grundmodell.
När det gäller tändstiften så bytte verkstaden alla och sedan slängde han dom. Han sa att det var helt fel tändstift. Bytte till Volvo tändstift, men även det la ju av. Även detta är kastat eftersom verkstaden drog åt dom så hårt att jag drog sönder tändstiftnyckeln så jag fick svänga bort till verkstaden igen.
Kan de vara till någn hjälp?
av *pettson*
Mikethebike skrev:Tjena.
Man är ju inte helt hemma på bilar... Jag kollade regbeviset efter motortyp. Det sa inte så mycket Volvo 855 -512 GI, men det är väl knappast motortyp. Nettoeffekt: 103 EG. Kollar jag på motorn så är det 5 cylindar. Bilen är någon sorts grundmodell.
När det gäller tändstiften så bytte verkstaden alla och sedan slängde han dom. Han sa att det var helt fel tändstift. Bytte till Volvo tändstift, men även det la ju av. Även detta är kastat eftersom verkstaden drog åt dom så hårt att jag drog sönder tändstiftnyckeln så jag fick svänga bort till verkstaden igen.
Kan de vara till någn hjälp?
Okej, det konstiga är ju att tändstiften går åt? På vilket sätt går dom åt? Tändstift brukar inte självdö rakt av utan att dom är antingen mekaniskt skadade eller att dom är bränslemässigt skadade? Det var därför jag ville ha en bild. När byttes fördelarlock och rotor samt kablar sist?
Det drog ut på tiden... När jag gasar runt 3000 varv så bränner det fast olja på stiftet som sedan blir svart och kan inte blixtra. Det verkar som om den drar in olja från någonstans.
av *pettson*
Mikethebike skrev:Det drog ut på tiden... När jag gasar runt 3000 varv så bränner det fast olja på stiftet som sedan blir svart och kan inte blixtra. Det verkar som om den drar in olja från någonstans.
Se där ja. Då finns det en renovering runt hörnet. Bilen skrapar inte längre av cylinderväggarna från oljan. Alternativt så är en eller flera ventiltätningar inte längre tätande utan det suger in olja där. Hursomhelst gäller det att riva och renovera tyvärr.
av *pettson*
Fisketorp skrev:Inget som en tät vevhusventilation kan åstakomma?
tät vevhusvent kan ställa till det så att ALLA cylindrar dränks i olja eftersom inte vevhusgasen har nånstans att vandra. Det kan även ställa till med att en cylinder dränks. Men då dränks olika varje gång i princip. Nu dränks samma cylinder stadigt, det tyder på att det tyvärr är renoveringsdags..

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]