Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hallå.

Här uppstod ett festligt fenomen.

Hade min ac inställd på 17grader och det funkade fint utan problem.'

Drog upp bilen på ställ genom en kurva och drog på som fan.

Plötsligt kommer det en vit dimma genom alla utblåsen i kupén. Vad är detta?

Det upphörde efter typ 10sek och ac:en funkar fint med att kyla och värma och så.

Vad sjutton var det för dimma??? :roll:

/ Turbo+
av otto84
Hej!
Samma sak hände mig förra sommaren. Det var en varm dag och jag hade kört några timmar med AC:n på. Plötsligt efter att jag svängt in på en gata i stan kom det "dimma" ur utblåset i mitten. Jag vet inte vad det beror på men jag gissar på att det har något med kondensvattnet från AC:n att göra. Men jag kan ha fel.
av metalHJ
Jag funderade på om det kan tänkas ha att göra med kylvattnet? I och med att du pressade motorn duktigt genom att släppa loss drivhjulen, och därmed varva spisen duktigt... Så ökar du ju flödet till värmeelementet. Om det blev något övertryck som yttrade sig genom ånga i luftkanalerna? Annars vet i fan...

I min golf jag har, även den med AC brukar jag få problem med en vit dimma som lägger sig på framrutan. Men det kommer succesivt under högsommaren då man använder AC'n dagligen i princip, inget som kommer bara över en dag. och någon dimma syns heller inte till genom utblåsen, men efter några veckor har jag som en vit film över hela framrutan när jag använt ac'n dagligen under några veckors tid! Vet inte om detta skulle kunna vara något liknande problem?

Men samtidigt kom ju ditt problem just like that, efter att du pressat motorn! Så det mest logiska verkar att det blivit övertryck i något, som senare släppt ut ångan genom luftblåsen...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kompressorn stängs av vid fullgas för att all kraft ska gå till drivhjulen. Ev. isbeläggning på förångaren kanske smälter då... Eller så är dräneringen från värmepaketet tät så det ligger en skvätt vatten och skvalpar där. Dräneringen kommer ut genom torpedväggen långt ner på höger sida, rakt bakom turbon ungefär.
Användarvisningsbild
av Ticken
Sparkz skrev:Kompressorn stängs av vid fullgas för att all kraft ska gå till drivhjulen. Ev. isbeläggning på förångaren kanske smälter då... Eller så är dräneringen från värmepaketet tät så det ligger en skvätt vatten och skvalpar där. Dräneringen kommer ut genom torpedväggen långt ner på höger sida, rakt bakom turbon ungefär.
Det där dräneringshålet som du beskriver är jag säker på att det inte är igensatt. Det kommer nämnligen vatten därur när man kört igång bilen.
Asså, ac:en funkar som den ska och så så jag antar att det inte är nått farligt som hände.
Tänkte bara det vore kul å veta vad d:o)

/Turbo+

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]