Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
hej Falcon.
Kör du på "bara" E85 eller har du någon blandning med Bensin :?:
Jag har aldrig "vågat " mig på att mixa soppan på något sätt. jag kör numera på 95 oktan o bilen drar 0.76 på landsvägskörning. Körde Rättvik tor. i veckan o fick detta resultatet på såväl datorn som när jag kollade trippmätaren mot tankvolym. Så det känns inte som E85 är något bra alternativ eller :?: :!:
Wissel :-)-)
Användarvisningsbild
av falcon
nej inte ren E85 började med ca 25 lit på fulltank sedan 35 och nu ca 45 liter E85.
Jag har gjort så tidigare utan problem, det kan vara så enkelt att lamdan har börjat ge sig.
Bara byta och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Min tändes för någon vecka sedan och slocknade av sig själv efter 5-10mil. Indikerar fel på avgasreningen tror jag. Kan bero på feltändning osv.
Jag kör normalt på 15 liter etanol i tanken men provade vid fel läget 20 liter.
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Att du ska titta i din instruktionsbok :wink:

Allt står där.

PS om bilen verkar gå som den ska, startar fint och inte ryker eller dyl, så är det ingen fara att köra, men bilen bör in på verkstad för felsökning. ds

Den drar dock mer bränsle och är lite "slöare" så länge lampan lyser, slocknar den om några dar, så var felet tillfälligt.

(Styrenheten känner av efter ett visst antal körcykler att allt är ok och släcker således lampan)

Men det lär komma tillbaks.........tro mig :roll: förr eller senare.

För mkt E85 tänder motorlampan på vissa motorer, (motorn går magert PGA bränslesystemet är inte anpassad för E85) enkelt förklarat.

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]