Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
SteffeB skrev:
Tomas88 skrev:Menar du att jämn fart varken gör till eller från?
Då tror jag du har fel. Det är ju accelerationer som drar mest bränsle. Det slipper du ju om du håller jämn fart.

Men hastigheten har du nog helt rätt i. Det skiljer ju ca 20% i förbrukning mellan 90 och 110 km/h.

Tänkte på snacket om last......... dvs hålla jämn fart med olika last gör inget extra för förbrukningen.
Ja ha. Då förstår jag vad du menar.
av Volvo 945
Mer, mer!
Kul med lite diskussion om huruvida det går att påverka förbrukningen eller ej med annan körstil. Till Fluffen: Hur kan de 940:or du nämner dra så lite? ?:-/

Jag hoppas ni diskuterar mera, jag följer varje nytt svar med stort intresse! Kanske kan jag få ned förbrukningen till en liter jämnt så sipper jag byta bil. Jag är så nöjd med den på alla sätt! :D

Per :-)-)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, pröva att nolla boxen så får du sen om det ändrar sig....
Jag är ingen etanolexpert men om du blandar i etanol så brukar ju bilen dra mer. :roll:
Räknade ut morsans bränsleförbrukning och den ligger på 9,1, helt ärligt faktiskt. :-)-)
Mest landsvägskörning men också lite stadskörning.
Min drar nästan precis litern, men då är det mest landsvägskörning.
Kolla i garaget. :lol: :wink:
av Volvo 945
Hej
Denna tankning när den dragit 1,2 per mil har jag INGEN etanol i tanken och har inte haft det på två månader. Ändå drar den så mycket. Vintertid med 30 %etanol drog den 1,3 l/mil. jag förväntade mig faktiskt att den utan etanol plus sommarväder skulle dra endast en liter. Undrar hur Fluffens bilar kan dra 0,9l per mil. Min körcykel är ju nästan likadan. 25% stad, 40% 70-väg och 35 % 110-väg. Kan det vara fel på bilen? Drar en kombi mer än en sedan-modell, dvs 4-dörrars? Kan man ekonomitrimma bilen utöver en service?Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu var detta ett tag sedan men har för mig att min morsa körde på 0,8 med sin 940. Men den är nog inte helt omöjligt. Hon lånade min s40 2,0T ett par dagar och bara för att jag var lite nyfiken så nollade jag färddatorn. Hom körde på 0,69 !!!
Jag hade inte heller sagt till henne att jag nollat f-datorn så hon ansträngde sig nog inte för att köra snålt
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag är faktiskt helt ärlig med mina uppgifter. :D
FD motorn upplever inte jag som snål, det är nästan så att lättryckaren drar mindre....
Missuppfattade dig med etanolen men nolla boxen du.
Kombi brukar dra mer ja, likaså automat......

Antar att inga tänddelar byttes när den servades eller? Kan ha inverkan på förbrukningen.
av Volvo 945
Jag kommer inte ihåg om jag bytte fördelarlock eller ej, jag vet att jag inte bytte stift. Därmed vet jag heller inte hur länge de suttit innan jag köpte bilen. Olja, oljefilter samt luftfilter byttes dock. Jag har 5-vxl M90-låda, manuell. Jag kanske borde byta stift? I alla fall ska jag nu direkt nolla boxen och låta den stå i 30 minuter. Sedan ska jag mäta förbrukningen ett tagoch hoppas på att förbrukningen sjunker. Någon skrev att om man nollar boxen och sedan koncentrerar sig på en viss körstil så anpassar sig styrboxen till det. Hoppas det stämmer. :???:
Kul att så många läst min tråd och svarar! :D
av Volvo 945
Till Tomas88: Du nollade styrboxen och körde på 0,69. Hur mycket var förbrukningen innan nollningen? När mamma körde på 0,8 per mil, var det blandad körning, dvs stad+landsväg+70-väg? :?:
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.