Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gates
Nu är det dags igen. Har en Volvo xc90 2,5t -04. Vid fullt gaspådrag uppstår kraftiga vibrationer. Dä märks mest vid växlingar från 1-an till 2-an men även vid senare växlingar. Vi något lugnare körsstil märks det enbart vid växlingar. Har pratat med några volvoägare med automatlåda som säger att det är relativt vanligt och att det är i princip så växellådorna är på de modellerna. Har dock svårt att tro att så är fallet. Finns det någon som kan förklara vad problemet är och hur det kan åtgärdas. Är det automatlådan det är fel på eller kanske nåt annat i kraftöverföringen. Tacksam för svar

Mvh Gates
av Ogya
Förstår inte att man kan ge rådet att byta olja när "Gates" information är motsägelsefull. Jag citerar:
Vi något lugnare körsstil märks det enbart vid växlingar.
Det måste ju betyda att vibrationerna finns där även annars, dvs inte vid växlingar. I så fall kan det ju vara vad som helst (t.ex. motorn), och inte just automatlådan.
Finns det nån som har liknande erfarenheter eller kan specificera vad det kan vara för fel. Kör man lungt så märks det knappt, mest att det vibrerar till i samband med växlingar, men kör man med fullt gaspådrag märks det betydligt mer, altså vibrationerna.
Hej

Tror jag har samma problem som dig. har en -07 d5 13 0000 mil som tvekar/hackar ibland vid växling, mest tvåan till trean och när bilen är kall och tungt lastad. Har du en lösning på detta så dela gärna med dig.

/Johan
Har du problem med "obekväma" växlingar tex hugger/slår in onormalt hårt eller så
Börja "felsökningen med att Skölja lådan för att få ny olja och att säkerställa att det är rätt nivå på oljan Rekommenderar även att i samband med detta uppgradera programvaran o Motor och låda samtidigt och det troligen har hänt en del sedan den programvaran som finns i bilen

( i samband med programvare uppgradering så kan felkods utläsning utföras detta "bör " göras före olje sköljningen Det kan finnas någon felkod som pekar åt något annat håll)

Om fel kvarstår efter detta så skall en djupare felsökning utföras

Om lådan slirar eller annat så avläs felkoder först

//Goose
Gates skrev:Nu är det dags igen. Har en Volvo xc90 2,5t -04. Vid fullt gaspådrag uppstår kraftiga vibrationer. Dä märks mest vid växlingar från 1-an till 2-an men även vid senare växlingar. Vi något lugnare körsstil märks det enbart vid växlingar. Har pratat med några volvoägare med automatlåda som säger att det är relativt vanligt och att det är i princip så växellådorna är på de modellerna. Har dock svårt att tro att så är fallet. Finns det någon som kan förklara vad problemet är och hur det kan åtgärdas. Är det automatlådan det är fel på eller kanske nåt annat i kraftöverföringen. Tacksam för svar

Mvh Gates
Min kompis har en XC90 2,5T inte en vibration i den vid hård accelartion inte vid växling heller.

Låt någon som är van att mecka med dessa lådor titta på den, kan ju vara många olika saker som felar i dessa automater, som b4 locket oljan som är sliten rent av skräp som kan ha fastnat i en solinoid, uppdatering av programvaran. Eller rent av något annat som är fel, men jag tycker det mest låter som att det kan vara något i lådan, hade en bil som gjorde lika dant en gång i tiden dock inte en volvo, läs nedan om du har lust.

Min Sierra 2,8 Ghia från 1988 hade visserligen en bil från dackefejden men den automaten gjorde precis så som du skirver, mest vibrera den på 2:ans växel och vid växling när den gick i.
Den vart kurerad på ett lite roligt sätt tycker jag.
Efter att en ovan förare hade lånat bilen och stod i kö en sommardag utan att lägga i neutral, så vart lådan överhetad och då fans det tydligen en säkerhetsventil på lådan som helt oskenerat tömmer ut all olja ur lådan för att skydda sig själv tydligen (var ett bra tag sen det här hände, men har för mig att det var så fordmekanikern jag prata med förklara händelsen) fick komma ditt som undsättning och såg framför mig en kostnad på ny växellåda var olja över hela vägen och bilen stod mitt i den största oljepöll jag sett på allmän väg. I ett desperat försök att få liv i bilen igen, som på den tiden var rätt ny, åkte vi med en anna bil till närmaste mack Shell köpte ny olja som expediten rekomendera till lådan enligt katalog, fyllde på vinst och förlust i olja igen 6 liter senare var nivån på normal. Nu det roliga lådan har aldrig växlat så bra under dom 3 åren jag haft bilen som efter det alla vibrationer helt borta. Ändå hade jag låtit dom byta olja på den på ford med sjustering av remarna i lådan som dom låderna hade, men inte blivit så bra som efter denna händelse.

Berätta när du löst problemet vad som fela.
Mvh
Andis
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]